Svungne betonformer bliver levende -både over og under jorden - i dette års dyst om at vinde In-situ Prisen 2019. 
 
In situ betyder "på stedet" og prisen hylder igen i år de elegante betonbyggerier, der er blevet støbt direkte på byggepladsen. 
 
Den nok mest spektakulære kandidat er Cityringen, der er det største anlægsprojekt i hovedstaden siden Christian VI anlagde Christianshavn i 1600-tallet. 
 
Alle de kommende 17 metrostationer er nemlig støbt i beton, på stedet, og placeret i ned til 35 meters dybde. 
 
- Metrobyggeriet handler om at fjerne biler fra gaderne og elektrificere trafikken under jorden. Rammerne for metroen vil stå i mange generationer og hundredtusindvis af pendlere vil færdes i trafikkatedralerne under København, siger Jan Søndergaard Hansen, som er formand for Fabriksbetonforeningen i Dansk Byggeri. 
 
Han tilføjer, at Kongens Nytorv er den største af de nye stationer, "og et imponerende udtryk for, hvad vi sammen kan, med de rigtige miljøambitioner, In-situ beton og fantastisk håndværk", som han siger det i en pressemeddelelse. 
 
Opgaven var budt ud som totalentreprise af Metroselskabet. Det var joint venturet CMT (Copenhagen Metro Team) bestående af Salini Impregilo, Seli og Tecnimont Civil Construction, der vandt opgaven. 
 
Granit og lokale sten 
Et andet markant og efterhånden verdensberømt nomineret projekt, er Besøgscenter Hammershus på Bornholm.
