23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Erhvervslivet tager godt imod trafikplan

Initiativet kan være med til at øge presset på regeringen for selv at komme med en plan

Socialdemokratiet får ros for at have taget serveretten og præsenteret et udspil til en flerårig investeringsplan for infrastruktur.



- Det er et ambitiøst og godt udspil, og det er positivt, at der lægges op til et bredt forlig omkring en masterplan, siger Henrik Friis, branchedirektør i Dansk Infrastruktur under Dansk Byggeri.



Samme toner lyder fra Dansk Industri.



- Det er positivt i sig selv, at de kommer med et udspil. Og den samlede ramme på 70 mia. kr. over 10 år stemmer også godt overens med den ramme, vi selv tidligere har foreslået, siger Michael Svane, direktør i DI Transport.



Få styr på jernbanen

Henrik Friis påpeger, at selvom det er godt med visioner for jernbanen, så er det altafgørende, at der først og fremmest er fokus på at få de eksisterende baneprojekter til at fungere.



Allerede nu er der massive forsinkelser i udskiftningen af signaler, der både blokerer og udsætter fornuftige investeringer i jernbanen og udhuler investeringerne i fornyelsen af skinner.



- Der er brug for en ny anlægsplan for jernbanen. En plan, der prioriterer opgradering af hastigheden og elektrificeringen frem for et nyt signalsystem, som i bedste fald først er færdigt om 10 år. Samtidig er der brug for at få skiftet de nedslidte tog, som har passeret udløbsdatoen på både 30 år og 40 år, siger han.



Michael Svane beskriver S-udspillet som en presbold på regeringen, der også har barslet med en masterplan.



- Men udspillet lader vente på sig, og så kan Socialdemokratiets være med til at øge presset, siger han og nævner, at en knast, der skal forhandles om i fremtiden, er Togfonden.



Aftalen fra 2013 mangler milliarder på grund af faldende oliepriser. Aftalen byggede nemlig blandt andet på indtægter fra nordsøolien, og oliepriserne er faldet markant siden da.



- Rød blok og Dansk Folkeparti (forligskreds bag aftalen, red.) skal forhandle om, hvad der kan gennemføres af fase to i aften. Forhåbentlig finder man en måde, så der kan blive bygget bro til blå blok, som gerne ser, at der bruges flere penge på vejinvesteringer, siger Michael Svane.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.172