23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Samarbejde og digitalisering giver nye konkurrencefordele

Jørn Vibe Andreasen takker af efter 27 år i spidsen for byggeriets vidensformidling

Det kan godt være, at det gik stærkt med byggeriet under Christian d. 4, og da brokvartererne i de store byer blev bygget. Og i 60’erne, da marker blev forvandlet til vidtrækkende parcelhusområder.

Men for byggeriet bliver de kommende år måske en endnu større udfordring.

Det spår Jørn Vibe Andreasen, der takker af efter mere end 27 år i spidsen for byggeriets vidensformidling, hvor han i dag er adm. direktør for Molio.

Før da var han adm. direktør for forgængeren Byggecentrum, som han var med til at ændre fra en offentlig støttet institution til privat virksomhed.

Jørn Vibe Andreasen siger dog ikke endeligt farvel, men skruer ned for ledelsesarbejdet, for i stedet at hellige sig facilitering af viden på tværs af byggeriets værdikæde. Fra marts vil han fortsætte som seniorkonsulent i Molio, når afløseren som adm. direktør, Christina Hvid, er på plads.

Skal klædes godt på
Efterspørgslen på viden om byggeriet fylder mere end nogensinde. Nye krav, direktiver og værdier trænger sig på.

- Nye dagsordener for energieffektivisering, nye udbudskrav, bæredygtighed og cirkulær økonomi kræver, at byggeriet sørger for at blive klædt på til konkurrencen - ikke mindst i forhold til digitaliseringen, siger Jørn Vibe Andreasen til Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Han understreger, at digitalisering er meget mere end nye gadgets, bedre software og nye droner:

- Det digitale skal være en integreret del af en faglig udvikling. Og heri ligger der også en stor ledelsesopgave. Vi skal holde fast i, at det er mennesker og ikke robotter, der i mange år frem står i centrum, siger Jørn Vibe.

Han mener, at den videnformidling på tværs af byggeriet, der er i mere end 60 år er foregået i Danmark, har bidraget stærkt til, at både danske byggeprodukter og de faglige processer mellem håndværkere og rådgivere er kendetegnet ved et højt niveau.

Et udvidet kundegrundlag
Jørn Vibe Andreasen blev direktør i Byggecentrum i 1991 og var som uddannet jurist med til at løsne båndene til Boligministeriet, som oprindeligt skabte en institution, der systematisk kunne dele viden og standarder til fordel for byggeriets produktivitet.

I dag er Molio en 100 pct. forretningsdrevet, non-profit organisation, uafhængig af særinteresser.

Jørn Vibe Andreasen fremhæver blandt sine mest spændende opgaver at samle Byggecentrum og bips til Molio. Med samlingen blev kundegrundlaget udvidet, så Molio i dag dækker kunder fra bygherre, arkitekter og ingeniører til entreprenører og materialeleverandører.

- Vi skal fastholde det brede samarbejde og dialogen i branchen. På den måde kan vi hjemtage de produktivitetsforbedringer og konkurrencefordele, som blandt andet digitaliseringen er med til at skabe, siger Jørn Vibe Andreasen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|