23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Anlægsgartner satser på digitalisering

Større krav om dokumentation samt ressourceoptimering har fået Grøn Vækst til at satse digitalt

Grøn Vækst har løbende investeret i digitalisering, og virksomheden har fortsat fokus på netop it.



- Vi har intet papir i vores virksomhed længere. Alt er styret via it-systemer. Det gælder alt lige fra fakturering til vores vinterarbejde, siger Jakob Kristensen, medstifter af Grøn Vækst.



- Jeg skal love for, at det allerede nu er noget, vi sparer tid og penge på, supplerer han.



Han fremhæver digitaliseringen som en af medstifteren Thomas Olesens kæpheste.



Virksomhedens fokus på digitalisering er ifølge Thomas Olesen født af, at de bliver stillet over for større krav om at kunne dokumentere, hvad de laver, hvornår og i hvilken kvalitet.



- Derudover er der det her med hele tiden at optimere vores processer, vores administration, at vores fokus er på at gøre ting bedst muligt og styre vores omkostninger. Vi skal hele tiden blive bedre til det, vi gør. Vi skal hele tiden være ressourceorienteret i forhold til at bruge de ressourcer, som selvfølgelig er nødvendige, men heller ikke mere end det, siger han.



Det seneste tiltag går på vintertjenesten, som Grøn Vækst fokuserer yderligere på i virksomhedens nye forretningsplan, der løber frem mod 2022.



- Det seneste, vi har lanceret, er vores vintersyring, som vi har digitaliseret i Vintermand, der er Vejdirektoratets system. Det går ganske kort ud på, at vi via en app kan dokumentere, hvornår vi påbegynder en saltning eller en snerydning, hvor vi kører henne, og hvornår vi afslutter, forklarer Thomas Olesen.



En af lettelserne ved digitaliseringen på det område er desuden udkaldet, fortæller Jakob Kristensen.



Han oplyser, at Grøn Væksts vintervagter tidligere skulle sidde med lange telefonlister og ringe ud, når der skulle saltes eller ryddes for sne, mens de nu kan trykke på en knap, og så får underleverandørerne et opkald fra en udkaldsrobot.



Vintervagterne skal nu alene ringe til de underleverandører, der ikke har reageret på robotudkaldet, lyder det.



Bruger standard-programmer

Der er også via digitalisering skabt bedre overblik over, hvor virksomhedens grej befinder sig, lyder det fra de to direktører, der oplyser, at de i efteråret har ansat egen it-mand.



- Det at have egen mand, der er committed til det her, det, tror vi, er den rette vej. Med det omfang, vi har nu, er det en god forretning, at vi har en mand til at styre det, siger Thomas Olesen.



Grøn Vækst har fravalgt at skabe egne systemer men bruger derimod standardprogrammer.



Udviklingen går simpelthen for stærk til selvudvikling, mener de og fremhæver desuden, at it også er en hjælp i forhold til at fastholde ånden og fællesskabet i en virksomhed, hvor medarbejderne er spredt og arbejder på mange forskellige lokationer.



Via virksomhedens personale-Facebook kan medarbejdere opdatere hinanden og stille spørgsmål.



- Det er virkelig et godt redskab til at få skabt det her sammenhold og vidensdeling, siger Thomas Olesen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125