I år er det nye bygningsreglement BR18 trådt i kraft, men overgangen til de regler er svær for både kommunale sagsbehandlere og byggesagskunder.
Sådan lyder det fra Københavns Kommune.
- Det er ikke reglerne i BR18, der er svære. Det, der er svært, er processen. Ansøgningsprocessen er anderledes, og det samme er kommunernes rolle og kundernes, forklarer centerchef Rikke Sønderriis fra teknik- og miljøforvaltningen i Københavns Kommune.
Hun fremhæver, at de oplever, at kunderne er usikre på krav og praksis, ligesom kommunens sagsbehandlere skal bruge mere tid på den enkelte sag, indtil de nye regler er blevet rutine.
- Vi prøver at imødegå udfordringerne ved at hjælpe kunderne på flere forskellige måder og ved at justere vores organisation, lyder det.
Svært for kunderne
Den største forandring med BR18 er, at kommunerne ikke længere skal udføre teknisk byggesagsbehandling og påse, at byggeriet overholder bygningsreglementets krav.
Byggesagsbehandling er udfordret af nyt bygningsreglement
Byggesagskunder har svært ved at levere det rigtige ansøgningmateriale efter ændringerne med BR18