Konkrete krav til lav CO₂-udledning i produktionen og udlægningen af asfalt kan i fremtiden blive et kriterium, når Vejdirektoratet sender vejopgaver i udbud.
Det var et af budskaberne fra Vejdirektoratets øverste direktør, Jens Holmboe, på førstedagen af årets Vejforum i Nyborg.
- Vi kan som vejsektor sagtens byde ind med flere løsninger i klimakampen. Politikerne sætter selvfølgelig rammerne, men i praktikken er det os, der står for det. Og i Vejdirektoratet vil vi derfor tage initiativ til en dialog med branchen om, hvordan vi får indført det, jeg kalder kloge klimakrav, i udbudsmaterialet, sagde han.
Inspiration fra Sverige
Med kloge klimakrav mener han, at det ikke må fjerne fokus fra andre krav som holdbarhed.
- Der skal fortsat være de samme krav som i dag til kvalitet, og vejene skal kunne holde i lige så lang tid. Samtidig skal det være praktisk muligt, dokumenterbart og være til at betale for penge.
Holmboe har hentet inspiration i Sverige, hvor de offentlige vejmyndigheder ifølge ham har opnået gode resultater og sænket CO₂-udledningen ved at stille krav til energiforbruget under produktionen.
Dialog med branchen
Hvordan klimakravene konkret kan udformes i udbudsmaterialet for vejopgaver, vil han vende med blandt andet entreprenører og rådgivere fra vejsektoren.
- Om det skal være i ydelsesbeskrivelsen, som økonomiske incitamenter eller et CSR-fokus på linje med antal lærlinge, arbejdsmiljø og sikkerhed skal vi udvikle i samarbejde, sagde Jens Holmboe.
Udvikling koster penge
Licitationen - Byggeriets Dagblad tog fat på et par aktører fra asfaltbranchen, som deltog ved Vejforum. Herfra blev udspillet modtaget positivt.
- Det er godt for samfundet. Vi retter os jo i høj grad efter, hvad kunderne efterspørger, så når de bevæger sig i en mere miljøvenlig retning, kommer vi også til at gøre det, lød det fra adm. direktør i Munck Asfalt, Jens-Kristian Damsgaard.
Anders Hundahl, adm. direktør i brancheforeningen Asfaltindustrien, mener, det er positivt, at Vejdirektoratet vil belønne klimavenlig asfalt. Men det kræver også vilje fra bygherren til at betale for det.
- Man skal være indstillet på, at alt nyt har omkostninger til udvikling, sagde han.
Selvom Vejdirektoratet har taget initiativet, så er det politikerne, der i sidste ende sætter rammerne for mulighederne, påpegede vejdirektøren.
- Der vil formentlig være en merpris, og derfor skal vi overbevise politikerne om, at der også er en merværdi, som det giver mening at bruge ressourcer på. For vi er i konkurrence med andre områder om midler til klimaløsninger.