23948sdkhjf

Højre vejbane er blevet mere populær

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

I løbet af oktober er hver sjette danske bilist kommet hurtigere frem på udvalgte motorvejsstrækninger i landet, fordi flere holder til højre, når der er plads

Danske bilister er for dårlige til at holde til højre, og det forsinker trafikken og kan skabe farlige situationer på vejene.

Med skilte på fem udvalgte motorvejsstrækninger i hele landet og magneter på bagsmækken af mange biler, har Vejdirektoratet derfor i oktober gjort bilisterne opmærksomme på, at de skal holde til højre, når der er plads til det.



Det har rigtig mange bilister reageret på. På de fem motorvejsstrækninger, hvor Vejdirektoratet opsatte skilte, er cirka 15 pct. kommet hurtigere frem i trafikken, fordi flere har holdt til højre.

På den nordjyske Motorvej (mellem frakørsel 32 og 33) har bilisterne været endnu bedre. Her er 20 pct. kommet hurtigere frem.

- De fleste trafikanter ved godt, at de kunne være bedre til at vise hensyn i trafikken ved blandt andet at trække ind i højre bane, når der er plads til det. Vores skilte og magneter minder dem om, at trafikken glider bedre, når vi viser hensyn, og så kommer vi alle hurtigere frem, siger Marianne Foldberg Steffensen, der er leder af Vejdirektoratets trafiksikkerhedsafdeling.

Kampagne kommer igen
Det er ikke sidste gang, at kampagnen kører.

Læs også: Aalborg Universitet bygger nyt for 335 millioner

Trafikken på motorvejene er eksploderet de seneste år, og derfor er det Vejdirektoratets opgave at sikre, at vejkapaciteten bliver udnyttet bedst muligt, så flere kommer hurtigere frem.

- Vi skal blive ved med at minde trafikanterne om, at trafikkulturen er noget vi er fælles om. De fleste bilister siger til os, at de selv er gode til at holde til højre, og at det er alle de andre, der er dårlige til det. Så vi er nødt til, at få bilisterne til at rette blikket mere kritisk mod sig selv, og det er dét, vi prøver at gøre med Hold til højre-kampagnen, siger Marianne Foldberg Steffensen.

Ud over skilte og magneter har Vejdirektoratet suppleret kampagnen med en virtuel robotpsykolog, der konfronterede bilisterne med deres kørsel online. Mere end 100.000 personer har i kampagneperioden interageret med kampagnen på de sociale medier.
brahe

Kampagnen “Hold til højre”

Vejdirektoratets Hold til højre-kampagne kørte i ugerne 40 til 43 (1. til 28. oktober).
Skilte med ”Hold til højre” og ”Det er det modsatte af venstre” har stået på følgende motorveje i kampagneperioden:
På den fynske motorvej (mellem frakørsel 54 og 55) er 17 pct. kommet hurtigere frem.
På den østjyske Motorvej (mellem frakørsel 54 og 55) er 23 pct. kommet hurtigere frem.
På Holbækmotorvejen (mellem frakørsel 15 og 16) er 22 pct. kommet hurtigere frem.
På den nordjyske Motorvej (mellem frakørsel 32 og 33) er 20 pct. kommet hurtigere frem.
På Vestmotorvejen (mellem frakørsel 36 og 37) har der ikke kunnet måles en forbedring.

Stikprøver viser, at hver gang der er en bilist, der ikke holder til højre, går det i gennemsnit ud over to andre bilister. På en delstrækning på 22 km kan der dagligt være op imod 1800, der bliver fanget bag bilister, der ikke holder til højre.

En Megafonmåling fra 2017 viser, at 89 pct. af bilisterne opfatter sig selv som hensynsfulde i trafikken, men kun 40 pct. mener, at andre viser hensyn til dem i trafikken.
Kilde: Vejdirektoratet

Mere om: Vejdirektoratet
Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Se hvem der er kommet i Kraks Blå Bog

207 personer har fundet vej ind i den nyeste udgave af opslagsværket - et par håndfulde fra områder omkring byggeriet

Han regner på 600-700 tilbud om året

Plus

Valg 2019
Byggebranchen efterlyser mere effektive renoveringer

Licitationen har spurgt en entreprenør, en ingeniør og en arkitekt om løsningerne på Danmarks store renoveringsefterslæb, som politikerne på Christiansborg nu også er gjort opmærksomme på. Det haster, mener de

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Nu må børnene boltre sig i Botanisk Have

Nyhedsbrev

34.168 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv

Nye krav til faciliteter i havne

Plus

Valg 2019
Byggeriet: Valgkampen er uden fokus på erhvervspolitikken

Politikerne vil dele flere penge ud til velstand. Men erhvervslivet vil gerne have en debat om, hvordan man finansierer de øgede udgifter

Den gamle brolægger går på pension

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Anlægsgartner præsterer dårligste resultat i 15 år

Anlægsgartnerne H. Hoffmann A/S har i 2018 landet virksomhedens dårligste bundlinje siden 2003. Udskudte projekter og nulprojekter er hovedårsagerne til tilbagegangen

Plus

H. Hoffmann går efter flere strategiske samarbejder

For 80 millioner østjysk asfalt til Arkil

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Enggaard: Tre årsager til vækst

Plus

A. Enggaard løfter overskudsgrad i solidt regnskabsår

Plus

Nyt initiativ skal sikre flere praktikpladser

Videnscenter skal hjælpe bygherrer, erhvervsskoler og entreprenører til at skabe flere praktikpladser på store byggeprojekter. Bag står Bygherreforeningen, Region Hovedstaden, Region Sjælland og Grundejernes Investeringsfond

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Brancheorganisation roser Aarhus

Hos Danske Anlægsgartnere ser man positivt på indstillingen om at slanke Aarhus’ kommunale entreprenørvirksomhed

Topchef i tale
FN-mål spiller med i Realdanias million-uddelinger

Som noget nyt medtager Realdania seks af FN’s i alt 17 Verdensmål i sin filantropiske virksomhed, siger arkitekt Nina Kovsted Helk, som er ny filantropidirektør

Plus

Aarhus vil slanke sin entreprenørafdeling

Teknik og Miljø har indstillet til Magistraten at lukke Natur- og Vejservice og i stedet oprette en intern entreprenørafdeling. Det kan betyde flere opgaver på private hænder

Østjysk havn etablerer landets første mobile landstrømsanlæg

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Otte har klaget over tysk Femern-ja

Femern A/S har ikke rykket på tidsplanen efter klagefristen er udløbet

Skybrudstunnel får ny løsning i glasfiber

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Letbane kan køre trygt på kloakledning

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Region har mod på mere OPP

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

F.J. Poulsen stræber efter bedre 2019

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Flertal bag aftale om tidligere pension

Se alle Medlemmernes egne nyheder

BIM og dets anvendelse i Danmark 2019

Det er i morgen - vi holder reception den 24. maj 2019

MIDAS metal – ægte metaloverflader

Brødrene Dahl opruster

Olaf Bahn udfører isolering af ventilation.

Byggeriet buldrer i det midt-og vestjyske.

1. spadestik til nyt torv

Ny salgsdirektør hos Condair

Erhvervslivet er ikke blot nyttige skaffedyr

Mikkel fra Södra Energy prioriterer brændselshandlernes økonomi højest, når han planlægger transport

EC-Oil, er standard på Engcons hurtigskift, tiltrotatorer og hydrauliske redskaber

Bladt Industries henter erfaren salgsdirektør

DAV NORDIC leverer master til Hovedstadens letbaneprojekt

Vi klistrer og fuger - til priser der duer

Rent indgangsparti til Vejle Tekniske Gymnasium

Forsvarsministeriet anvender Jysk Trykprøvning A/S til ny bygning

Habo Dørlukker DS 1604

Kom til åbent hus hos Platz Karosseri / SAWO i Haderslev

Terasakis TEMBREAK 2 fra Ara-El

Video: Scantrons adgangskontrolsystem ved Ø-huset, Ørestaden

Vilde tilbud på vores onlinemesse!

Sådan fastholder du en gravid medarbejder længst muligt

Idealcombi modtager Årets Efteruddannelsespris

Fra semi til fuldautomatisk bigbag fyldesystem

"There is no planet B"

Send til en kollega

0.231