Projektgennemførelsen styrkes med følgende tiltag, har Bygningsstyrelsen tidligere oplyst: Nye krav om indledende vurdering af projekternes kompleksitet. Vurderingen ligger til grund for udbudsstrategi, bygherreorganisation og bemanding.
Øgede projektlederressourcer og kompetencer - herunder synlig tilstedeværelse pÃ¥ byggepladserne, Prince2-uddannelse og en gennemgribende revision af den fælles projektmodel.
Ny specialenhed, der kontrollerer kvaliteten af projektmaterialer. Enheden kan udføre digitale kollisionstests, som kan afsløre fejl i og manglende koordinering af projektmaterialet og granske for bygbarhed mv.
Ekstern granskning af bygbarhed, risici samt økonomi af alle projekter over 100 mio. kr.
Ny specialenhed med ansvar for udbud og kontraktmanagement. Enheden skal sikre, at Bygningsstyrelsen indgår solide aftaler og løbende holde nøje øje med, at Bygningsstyrelsen får de leverancer, der er aftalt, og rejser berettigede krav, hvis det ikke er tilfældet.
Ny specialenhed af projektcontrollere, der skal bistå med budgettering, opfølgning på udvikling i budget, forbrug samt prognose mv. Der er implementeret et nyt standard økonomistyringsark og stamblade for alle projekter over 15 mio. kr.
Ny specialenhed for risikomanagement med ansvar for struktureret og systematisk risikovurdering på alle projekter af en vis størrelse. Derudover anvender styrelsen RAMRISK til en struktureret risikoregistrering samt kapitalisering af risici og vurdering af budgetsikkerheden.