Det flytter bare problemet, når man lukker for sandsugninger i et område, der ikke er udtømt.
For så skal der bare indvindes mere sand i andre områder og så løber de tør noget før.
- Vi skal indvinde råstoffer i den mængde og kvalitet, som er efterspurgt. Hvis ikke man kan få dem et sted fra, så skal man finde et andet. Det kan give god mening, at flytte sandsugning andre steder hen, men man skal i så fald findes alternative steder at suge, forklarer Niels Richardt, der er chefkonsulent i Rambøll.
Mangel på sand og grus
I sidste uge besluttede miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V), at sætte en stopper for indvinding af sand og grus i det nordlige Øresund - et område, der hvert år hentes 50.000 kbm sand og grus fra.
Det skete efter flere års protester fra blandt andet miljøorganisationer og fiskere i området.
I Danmark hentes årligt 35 mio. kubikmeter sand og grus, og det er ministerens forventning, at de øvrige indvindingsområder til lands og til havs kan dække behovet som opstår ved lukning af nordlige Øresund.
Men reelt er der i Danmark ved at opstå knaphed på sand og grus, forklarer Niels Richardt.
- Der er i mange år blevet talt om knaphed på sand, men manglen på grus er mere aktuel end sand. Især på Sjælland er det svært at finde tilstrækkeligt med grus, fordi her bygges rigtigt meget. Det betyder, at transporten er lang og det er ikke hensigtsmæssigt. Derfor må byggebranchen blive bedre til at se på, hvordan de kan genanvende deres materialer og på, hvordan man kan erstatte sand og grus med noget andet, siger han.
Sort marked for sand
Det er ikke kun i Danmark, at sand er ved at blive en mangelvare. På verdensplan er behovet for sand vokset så meget, at man på langt sigt risikerer en global sandkrise, lyder vurderingen fra World Economic Forum. Reserverne af sand svinder hastigt ind og det kan få vidtrækkende betydning for det byggeboom, der er i gang i store dele af verden.
For byggebranchen bruger på verdensplan 40 mia. tons sand årligt. Prisen på sand er seksdoblet i løbet af de seneste 25 år og i eksempelvis Vietnam er sand på vej til at blive en yderst knap ressource og landets myndigheder vurderer, at der kommer til at mangle sand allerede i 2020.
Andre steder i verden betyder knapheden på sand, at der er opstået et sort marked. Ifølge FN’s miljøprogram UNEP bliver 10 mio. kubikmeter sand minet ulovligt i Marokko om året og sandsmuglere har omdannet sandstrande til stenede landskaber.
Behov for strategi
Niels Richardt savner, at man i Danmark laver en samlet national strategi for indvinding af råstoffer. Den skal blandt andet sikre, at der tages mest muligt hensyn til miljøet og til transporttiden af råstofferne.
- Strategien bør laves på højeste politisk niveau og bør indeholde en prioritering, så vi indvinder råstoffer til de rigtige formål. I dag har regionerne myndigheden for indvinding til lands og staten har myndigheden for indvinding til havs. En større grad af koordinering kunne være ønskelig, siger han.
Ifølge UNEP bruges omkring tre fjerdedele af verdens sand og grus til beton og cement. I 2012 blev der produceret 3,7 mia. ton.
Et hus indeholder i gennemsnit 200 ton sand og grus. Til hver kilometer nyanlagt motorvej bruger man omkring 30.000 ton sand og grus. 80 procent af alt, vi bygger i dag, er med beton.
Stop for sandsugning flytter ressource-problem
Når ministeren vælger at lukke et område ned for råstofindvinding, skal der indvindes mere i andre områder - og så bliver de hurtigere udtømt og man skal finde nogle nye