23948sdkhjf

Militærbro sikrer midlertidig forbindelse over Ribe Å

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Vejdirektoratet har indgået en aftale med Forsvaret om at få anlagt en midlertidig broforbindelse over Ribe Å, mens den nye, permanente klapbro over åen bliver bygget

Hos Vejdirektoratet har ingeniørerne forstand på veje. I Forsvaret træner ingeniørtropperne blandt andet i at bygge midlertidige broer til brug i krigssituationer.

De to væsentlige kompetencer forenes nu i udbygningen af rute 11 gennem Ribe.



Vejdirektoratet skal fra sensommeren 2019 opføre en helt ny klapbro over Ribe Å i stedet for den nuværende bro. Mens den nye klapbro bliver bygget, er der behov for en midlertidig broforbindelse til at håndtere trafikken over åen, og den bliver altså leveret af Forsvaret. Nærmere bestemt Ingeniørregimentet fra Skive Kaserne.

Ingeniørtropperne råder over store stålbroer, der kan bruges til opgaven, og som de samtidig ønsker at få større erfaring med at håndtere. Broerne kommer i mange mindre dele og bliver fragtet i containere til Ribe Å - forventeligt i juni 2019 - hvor de bliver samlet og skubbet ud over åen og over på den anden side.

Både Vejdirektoratet og Ingeniørregimentet fra Skive Kaserne ser frem til samarbejdet.

- Vi har haft en rigtig konstruktiv dialog med Ingeniørregimentet om lån af deres broer i vores projekt. Broerne passer fint til vores behov for en midlertidig passage over Ribe Å, mens vi bygger den nye, permanente klapbro op, siger Vejdirektoratets projektleder Mike Boesen i en pressemeddelelse.

Vejdirektoratet låner broerne med minimale omkostninger, men for Ingeniørregimentet er der meget andet end penge at hente i at levere de midlertidige broer over Ribe Å til Vejdirektoratet.

- I det daglige øver vi os i at bygge broerne hjemme på Skive øvelsesplads. På den måde opnår vi selvfølgelig en stor ekspertise. Men det er alligevel noget andet at få lov til at bygge broerne over en stor vandhindring, hvor de skal tilpasses den øvrige civile infrastruktur. Her, hvor broerne bliver anvendt hver eneste dag af tung trafik, kan vi for alvor teste, hvad vi kan, og opsamle nyttige erfaringer med broerne i en lang driftsfase, siger major Lars Stoklund Pedersen fra Ingeniørregimentet i pressemeddelelsen.

Fakta

  • Broen kommer til at bestå af 14 stålsektioner, der til sammen giver en længde på 42,67 m
  • Broforbindelsen er faktisk to broer. For der lægges to broer ved siden af hinanden, én til hver kørselsretning. Hver bro har en samlet bredde på seks meter – køresporet bliver 4,2 meter på hver bro
  • Den samlede vægt for de to broer er cirka 170 ton – og så kommer trafikken oveni
  • Broerne bygges på land og skubbes ud over åen, efterhånden som de bygges. Det tager cirka tre uger fra start til slut at bygge broerne, og arbejdet forventes at foregå i juni 2019
  • Broen har tidligere været brugt med succes i fjorden i Hvide Sande i oktober 2017
Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Video: Fremgang for bakket bypark med 2.100 cykler p-pladser

Plus

Frafald på supersygehus bekymrer ikke bygherre

Halvdelen af tilbudsgiverne har trukket sig på Nyt Hospital Nordsjælland

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Licitationen Mener
LICITATIONEN MENER: Godt med 5G - men glem ikke udkanten

ABVAC A/S er ekspert i miljøsanering

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv
Plus

Tvister og færre opgaver hæmmer Dan Jord

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Sønderjysk biogasanlæg udvider for 115 millioner

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

LICITATIONEN MENER: Ansæt østeuropæere uden skam

Professionel grundvandssænkning kræver det rigtige udstyr

Plus

Entreprenør tjener penge igen efter otte magre år

Plus

Byggeriets affaldsguld falder i pris

Plus

Mængden af affald stiger, men priserne holder sig i ro

Hedensted Fjernvarme udvider med containerløsninger og mini-grid

Plus

Gamle Pihl-ansatte får millioner fra konkursbo

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Licitationen Mener
LICITATIONEN MENER: Selvindsigt på direktionsgangen

MinVolkswagen Fleet giver unikt overblik over alle firmabilerne

Byggeri krævede præcis fundering

Plus

Generalprøve på Amagers skibakke: Anlægsarbejdet på toppen mangler stadig

Plus

Henning Larsen-station er droppet i Vinge

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

De umistelige landskaber kommer på udstilling

Dansk Arkitektur Center åbner i næste måned udstilling, der fortæller historien om Vadehavet og Grønland

Plus

Byggeriet producerer mere end før finanskrisen - men med færre hænder

Plus

Høj produktivitet overrasker branchekendere

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Overgravet rør bremsede togdrift

Aarhus udfører sikrere skoleveje

Debat
Offentlige investeringer skaber værdi

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Debat
Positiv langsigtet infrastrukturplan fra Socialdemokratiet

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Se alle Medlemmernes egne nyheder

DS Flexhal ruller betonen ud: Volvo Danmark får 148 meter langt hovedkvarter og Volvo Truck Center

Få SBi's anvisning om bygningsreglementet på halvdagskurset 6. marts

Gå-hjem-møde opkvalificering for maskinførere

Ny RONDA 1800H Power industristøvsuger

Entreprenørerne digitalisererer tilbudsgivningen - fem gode råd til valg af kalkulationsprogram

Fremtiden er let #3 — Udnyt de digitale muligheder

Valsning af plader i små og store størrelser - H. Nielssons Smede og Maskinfabrik A/S

Buet glas kan anvenders til mange formål

Brush-up i projektering og udførelse af elektriske installationer

Har du fået det nye hovedkatalog fra Carl Stahl A/S?

Prysmian white paper til Cigré 2018 anerkendes

Byggeriets kontrakter - for ikke-jurister

Service og reparationer af jernklippere og jernbukkere

Afrensning af krasbørstig graffiti

Nyt højvandslukke giver store fordele!

Pettinaroli i nyt samarbejde med CalWin

Bell hus fra KTR

Outplacement – en del af det store billede

Nye altanvejledninger

Digitale aftalesedler minimerer risikoen for tvister

Teknisk Ståbi udkommet i 25. udgave

Stålspecialisten har demonteret 200 ton traverskraner samt kranbaner

Last minute tilbud - bliv IKT-leder for kun kr. 16.995,-

Hør om Danmarks højeste trætårn på Building Green Aarhus

At arbejde med opmåling og pointclouds

Send til en kollega

0.264