23948sdkhjf

Militærbro sikrer midlertidig forbindelse over Ribe Å

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Vejdirektoratet har indgået en aftale med Forsvaret om at få anlagt en midlertidig broforbindelse over Ribe Å, mens den nye, permanente klapbro over åen bliver bygget

Hos Vejdirektoratet har ingeniørerne forstand på veje. I Forsvaret træner ingeniørtropperne blandt andet i at bygge midlertidige broer til brug i krigssituationer.

De to væsentlige kompetencer forenes nu i udbygningen af rute 11 gennem Ribe.



Vejdirektoratet skal fra sensommeren 2019 opføre en helt ny klapbro over Ribe Å i stedet for den nuværende bro. Mens den nye klapbro bliver bygget, er der behov for en midlertidig broforbindelse til at håndtere trafikken over åen, og den bliver altså leveret af Forsvaret. Nærmere bestemt Ingeniørregimentet fra Skive Kaserne.

Ingeniørtropperne råder over store stålbroer, der kan bruges til opgaven, og som de samtidig ønsker at få større erfaring med at håndtere. Broerne kommer i mange mindre dele og bliver fragtet i containere til Ribe Å - forventeligt i juni 2019 - hvor de bliver samlet og skubbet ud over åen og over på den anden side.

Både Vejdirektoratet og Ingeniørregimentet fra Skive Kaserne ser frem til samarbejdet.

- Vi har haft en rigtig konstruktiv dialog med Ingeniørregimentet om lån af deres broer i vores projekt. Broerne passer fint til vores behov for en midlertidig passage over Ribe Å, mens vi bygger den nye, permanente klapbro op, siger Vejdirektoratets projektleder Mike Boesen i en pressemeddelelse.

Vejdirektoratet låner broerne med minimale omkostninger, men for Ingeniørregimentet er der meget andet end penge at hente i at levere de midlertidige broer over Ribe Å til Vejdirektoratet.

- I det daglige øver vi os i at bygge broerne hjemme på Skive øvelsesplads. På den måde opnår vi selvfølgelig en stor ekspertise. Men det er alligevel noget andet at få lov til at bygge broerne over en stor vandhindring, hvor de skal tilpasses den øvrige civile infrastruktur. Her, hvor broerne bliver anvendt hver eneste dag af tung trafik, kan vi for alvor teste, hvad vi kan, og opsamle nyttige erfaringer med broerne i en lang driftsfase, siger major Lars Stoklund Pedersen fra Ingeniørregimentet i pressemeddelelsen.

Fakta

  • Broen kommer til at bestå af 14 stålsektioner, der til sammen giver en længde på 42,67 m
  • Broforbindelsen er faktisk to broer. For der lægges to broer ved siden af hinanden, én til hver kørselsretning. Hver bro har en samlet bredde på seks meter – køresporet bliver 4,2 meter på hver bro
  • Den samlede vægt for de to broer er cirka 170 ton – og så kommer trafikken oveni
  • Broerne bygges på land og skubbes ud over åen, efterhånden som de bygges. Det tager cirka tre uger fra start til slut at bygge broerne, og arbejdet forventes at foregå i juni 2019
  • Broen har tidligere været brugt med succes i fjorden i Hvide Sande i oktober 2017
Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Topchef i tale
FN-mål spiller med i Realdanias million-uddelinger

Som noget nyt medtager Realdania seks af FN’s i alt 17 Verdensmål i sin filantropiske virksomhed, siger arkitekt Nina Kovsted Helk, som er ny filantropidirektør

Plus

Aarhus vil slanke sin entreprenørafdeling

Teknik og Miljø har indstillet til Magistraten at lukke Natur- og Vejservice og i stedet oprette en intern entreprenørafdeling. Det kan betyde flere opgaver på private hænder

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nyt initiativ skal sikre flere praktikpladser

Videnscenter skal hjælpe bygherrer, erhvervsskoler og entreprenører til at skabe flere praktikpladser på store byggeprojekter. Bag står Bygherreforeningen, Region Hovedstaden, Region Sjælland og Grundejernes Investeringsfond

Plus

Brancheorganisation roser Aarhus

Hos Danske Anlægsgartnere ser man positivt på indstillingen om at slanke Aarhus’ kommunale entreprenørvirksomhed

Nyhedsbrev

34.161 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv

Østjysk havn etablerer landets første mobile landstrømsanlæg

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Otte har klaget over tysk Femern-ja

Femern A/S har ikke rykket på tidsplanen efter klagefristen er udløbet

Skybrudstunnel får ny løsning i glasfiber

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Tårnplaner for København kuldsejlet

Store drømme at slå nye højderekorder med H. C. Andersen Adventure Tower er skudt ned. Det skete mandag efter en afstemning i Teknik- og Miljøudvalget

Plus

Arkil finder lettere funktionærer end faglærte

Plus

Manglen på hænder i byggeriet har toppet

Udfordringen med at skaffe arbejdskraft eksisterer fortsat, men er aftagende

Vestjysk entreprenør udvider ejerkredsen

Region Hovedstaden udpeger vinder af grønt udbud på seks hospitaler

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Byggeri til kræftramte er yderligere forsinket

Aflevering af en ny kræftrådgivning ved Herlev Hospital er rykket for anden gang

Plus

Materialevalg er vigtigt for klimasikring

Byggeriets udfordringer med at sikre værdier mod vildt vejr kan vurderes med livscyklusanalyse, siger ny rapport fra DTU Dansk Byggeris virksomheder er åbne for løsninger både over og under jorden, siger direktør Michael H. Nielsen

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Grøn anlægsentreprenør vil op i ny liga

Til trods for en faldende toplinje forbedrer Scheller Hougaard & Petersen A/S sin bundlinje i 2018

Plus

Grøn anlægsentreprenør går efter større opgaver

Kontrolleret vækst, større opgaver og fastholdelse af en overskudsgrad over syv procent er blandt de strategiske fokusområder hos Scheller, Hougaard & Petersen A/S

Plus

Nye stigninger i materialepriser kan presse byggebranchen

Trods et opsving i byggebranchen har priserne på materialer holdt sig i ro, men det kan være slut nu

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Portræt
Landmandsdreng sætter i dag kursen for HedeDanmark

58-årige Lars Petersen er vokset op på en gård i Kerteminde, og har arbejdet med ledelse siden han var 23 år

Letbane kan køre trygt på kloakledning

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Region har mod på mere OPP

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

F.J. Poulsen stræber efter bedre 2019

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Flertal bag aftale om tidligere pension

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Graco XP70 2-K anlæg fås hos G.A. Hansen

Ny kapsling/elskab? Stål eller Polycarbonat? Hvad bør du vælge?

Ny udlejningsafdeling hos Carl Stahl A/S

Jobopslag: Strategisk indkøber

Temadag om Nyt Fællesregulativ

Åbent hus på det bæredygtige kontorhus FRAMEHOUSE d. 23. maj kl. 13.00

Svanemærket byggeri

Tak for den store interesse på VVS'19

HSHansen lander kontrakt på 60m højt hus

Har I det godt?

Arbejdslivet er for langt til dårlig akustik!

Plads til leg og udvikling

Vi sætter lige nu fokus på støj

Fuld synlighed

CERTEX Danmark designer og producerer løfteåg til løft af naceller

Kom til åbent hus hos SAWO i Tilst

NYHED: Giant Platformsstige "Safety Cage"

Den tynde hulmursisolering.

Manicus Teknik, din leverandør af hydraulik

Udvidet produktsortimentet til den kvalitetsbevidste bygningshåndværker.

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Blueprint Robotics mener, at byggeri med præfabrikerede elementer er bedre

Ara-el anbefaler LED-belysning

HCS klarer dit ekstra tunge læs - og vi har selv trucken med

Udstil på industrimessen i Hamborg

Send til en kollega

0.195