23948sdkhjf

Startskuddet er gået til anlæggelsen af Københavns nye metrolinje

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Sydhavnsmetroen får fem underjordiske stationer

De grønne metrohegn er allerede skudt op flere steder i Sydhavn, og med i går kom det officielle startskud til byggeriet af de 5 nye metrostationer.

- Med den nye metrolinje til Sydhavnen binder vi København bedre sammen med et stærkere og mere effektivt kollektivt trafiknet. Københavnerne får bedre muligheder for at komme hurtigere rundt i byen, og med udvidelsen af metronettet mindsker vi også trængslen på det eksisterende kollektive trafiknet. Ny Ellebjerg bliver hovedstadens nye trafikale knudepunkt, hvor pendlerne får en nemmere adgang til metronettet og dermed resten af København, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA).

Ministeren tog det første spadestik til den nye metrolinje til Sydhavn sammen med Københavns overborgmester, Frank Jensen (S), på byggepladsen på Enghave Brygge, hvor tunnelboremaskinerne senere sænkes i jorden og starter det komplicerede arbejde med at bore tunnelerne til den kommende Sydhavnsmetro.



- København udvikler sig og vokser med 10.000 nye indbyggere om året. Med Sydhavnsmetroen bliver den sydlige del af København koblet på metronettet, hvilket vil give et kolossalt løft af den kollektive trafik i området. Den nye metrolinje vil gøre det nemmere og hurtigere at komme til og fra Sydhavn og rundt i resten af byen. Samtidig vil metroen være med til at løfte det gamle Sydhavn, så det bliver endnu mere attraktivt at bosætte sig i hele Sydhavnen, siger Københavns overborgmester Frank Jensen.

Styrket fokus på sikkerhed
På Sydhavnsprojektet arbejder Metroselskabet målrettet for at styrke indsatsen på arbejdsmiljøområdet blandt andet med udgangspunkt i erfaringerne fra Cityringen.

Men der er også taget nye initiativer, der skal sikre en målrettet og ambitiøs indsats, som ikke blot har til hensigt at skabe resultater på metrobyggeriet, men som forhåbentligt kan være med til at sætte nye standarder i bygge- og anlægsbranchen.

- Når man bygger mere metro i en eksisterende storby stiller det store krav til omgivelserne. Men vi stiller også krav til os selv. På Sydhavnsmetroen sætter vi nye standarder for sikkerheden. Vi mener det alvorligt. Vi vil ikke have, at nogen kommer til skade på vores projekter. Alle skal kunne arbejde sikkert. Det er et ambitiøst mål. Men ikke desto mindre et mål, vi tror på og arbejder målrettet for at nå, siger Metroselskabets bestyrelsesformand, Jørn Neergaard Larsen.

På den kommende metrolinje til Sydhavn rykker kunsten ned i selve stationsrummet og bliver en integreret del af arkitekturen takket været fondsmidler fra Villum Fonden, Det Obelske Familiefond og Statens Kunstfond. Det er første gang, at kunsten tænkes ind i byggeriet helt fra starten, og Statens Kunstfond har udvalgt de fem kunstnere, som skal skabe værkerne til metrostationerne.
brahe

Sydhavnsmetroen

Den nye metrolinje til Sydhavn vil bestå af 5 nye stationer fra Havneholmen til Ny Ellebjerg og forventes at stå klar i 2024.

Sydhavnsmetroen består af fem underjordiske stationer: Havneholmen, Enghave Brygge, Sluseholmen, Mozarts Plads og Ny Ellebjerg,

Stationerne bliver en del af den nye metrolinje M4, som går fra Orientkaj i Nordhavn ind over City og videre til Sydhavn.

Sydhavnsstrækningen bliver 4,5 km lang, og ca. 29.000 passagerer forventes at bruge metroen dagligt på de 5 stationer i 2035. Det svarer til 9 millioner passagerer om året.

Med metroen til Sydhavn får de mange pendlere let og hurtig adgang til metronettet fra det nye trafikale knudepunkt Ny Ellebjerg Station.

Enghave Brygge er den første byggeplads, der indrettes, og det er herfra, tunnelboremaskinerne senere sættes i jorden.

Det tysk-franske konsortium Tunn3L JV, som består af selskaberne Hochtief og Vinci, skal anlægge to gange 4,5 km tunneler samt de fem underjordiske metrostationer.

Østrigske Rhomberg og portugisiske EFACEC skal anlægge spor, skinner og teknik, mens Ansaldo STS leverer tog og transportsystem til Sydhavnsmetroen.
Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Topchef i tale
Byggeformand: For mange danske byggerier går til udlandet

Der er masser af dygtige danske ingeniører, arkitekter og rådgivere, der kan løfte store byggerier som broer, supersygehuse og metro. Derfor ærgrer det bestyrelsesformand Lars-Christian Brask, at så mange af de allerstørste og vigtige byggerier herhjemme ofte går til udlandet

Plus

Topchef i tale
Brasks opskrift til overskud i byggeriet

Indtjeningen i branchen er generelt for lav, mener finansmanden Lars-Christian Brask

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Grøn virksomhed vil holde niveau

Plus

Trafikpolitikere fik inspiration fra norsk infrastruktur

I Norge er der afsat over 1.000 mia. kr. til infrastruktur i perioden 2018-2029

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

NCC på arbejde for M.J. Eriksson på Fyn

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Dansk marked skuffer Pankas trods fremgang

Plus

Udenlandske markeder er en guldgrube for Pankas

Byggeriet når højeste beskæftigelse i 11 år

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

De bygger et grønnere kraftværk

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Licitationen Mener
LICITATIONEN MENER: En bedrøvelig sagsbehandling

Plus

Transportregler for støbejern ændres efter brancheappel

Plus

Anlægsgartner forventer mere vækst

Plus

OKNygaard har rundet den halve milliard

Plus

Brancheanalyser
Store byggevirksomheder malker opsvinget

Et flertal af bygge- og anlægsbranchens største virksomheder høster nu for alvor frugterne af den langvarige højkonjunktur

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Fagbevægelsen ønsker investeringsfond til infrastruktur

FH foreslår en statsfond til investeringer på "et tocifret milliardbeløb". Dansk Byggeri er positiv over for elementer i forslaget

Plus

Nedriver-sagen
Bagmandspolitiet går efter millionbøde til J. Jensen

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Flere bliver syge af dårlige kloakker

Vestas vil spille større rolle i opførelse af nye vindparker

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Ollerup forener fortid og nutid

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Dansk Autoværn skifter navn

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Aarsleff og NetHire vil maksimere brugen af maskiner og værktøj i byggeriet

NYHED! Moelven Bolig Akustik - Mørk natur

Nyhed hos Steiness Liftcenter

Kombinerer dataoverførsel med koax i samme modul

Vi skal lære af hinanden

Mini Trans knipser, hvad de lover

Hjælp til indretning af demensvenlige plejeboliger

Jobopslag: Servicetekniker - Kraner og Løftegrej (Trekantområdet og Østjylland)

Hyrdehøj Rejsegilde 26. marts 2019

Lakvogne fra Thrane Maskiner ApS

Finalist ved Danish Design Award

Introduktion til elmarkedet

VVS’19: Stor forhåndstilmelding

Hvad er nyt i AB 18, ABR 18, ABT 18 og YBL 18?

Ny letbane i Newcastle, Australien benytter Prysmian kabler

Så er det blevet forår

Interesseret i VR? Prøv Twinmotion og andre VR-teknologier hands-on på seminar d. 2/5

Jysk Trykprøvning forbedrer lyd på Syddjurs Friskole

Legionella - nye udfordringer og løsninger – temadag på Teknologisk Institut

Besøg Pettinaroli til VVS'19 - stand C-4327

Indsæt billeder og symboler

Ringspann® præcision

Kom og besøg os på VVS'19

Bliv klar til årets festivaller med en hydraulik container

Ny administrerende direktør for Coromatic A/S

Send til en kollega

0.271