23948sdkhjf

Berlin vil have mere fart på Femern- tunnellen

Tysklands regering vil med ny lov fjerne forhindringer, så trafikprojekter kan startes hurtigere - herunder Femern. "En skandaløs farce", mener modstandere

Forbundsregeringen i Berlin vil med en ny lov gøre det muligt at skyde store tyske trafikprojekter hurtigere i gang. Det omfatter også Femern-tunnelen.

Loven opererer med såkaldte "straks-tilladelser" til at igangsætte byggeriet, samtidig med at myndigheder godkender et projekt. Det indebærer, at klager og retssager ikke får opsættende virkning.

Hidtil har den ansvarlige for et projekt skullet søge særskilt tilladelse efter godkendelsen.

Mandag var lovforslaget til høring i Forbundsdagens transportudvalg, inden det skal til anden- og tredjebehandling. Formålet med loven, der ventes vedtaget i november, er at fjerne administrative forhindringer for ny infrastruktur. Femern-tunnelen nævnes specifikt som "en trafikal nødvendighed".

- I det, vi har hørt indtil videre, ligger der nogle meget positive signaler fra Berlin i forhold til Femern-projektet, siger Tine Lund-Bretlau, kommunikationschef i Femern A/S, til Ritzau.

Retssag bliver ikke opsættende
De tyske delstatsmyndigheder i Kiel har meddelt, at godkendelsen af Femern Bælt-tunnelen kommer inden årets udgang.

- Når vi kender de samlede vilkår, gennemfører vi en analyse af betydningen for tid og økonomi i projektet. Her vil den seneste udvikling i Forbundsdagen også indgå, siger Tine Lund-Bretlau.

Der har på tysk side været omkring 12.600 indsigelser fra borgere og organisationer mod Femern-projektet, mens der i Danmark kun kom 42 under høringsrunden i 2016.

Det ventes, at en del af klagerne og Tysklands stærke grønne organisationer vil gå videre til Forbundsforvaltningsdomstolen i Leipzig, når myndighederne i Slesvig-Holsten inden nytår giver projektet deres blå stempel.

Men en eventuel retssag vil med den kommende lov altså ikke forsinke Femern-projektet, fordi den på grund af "straks-tilladelsen" ikke får opsættende virkning.

Modstand i miljøkredse
Det nye lovforslag vækker voldsom kritik i grønne kredse.

Hos miljøorganisationen Beltretter, som samler modstandere af Femern-tunnelen, slår man alarm og kalder forslaget "en skandaløs farce", rapporterer avisen Fehmarnsches Tageblatt.

Politikernes ofte fremførte postulat om, at de er klar til dialog med borgerne, bliver trådt under fode, hvis loven vedtages, siger Beltretters talskvinde, Karin Neumann.

Også Bettina Hagedorn, medlem af Forbundsdagen for socialdemokraterne i SPD, undrer sig. Hun er valgt i det østlige Holsten, hvor Femern-tunnelen går i land.

Lovforslaget er "i højeste grad sælsomt" og "absolut usædvanligt", siger Hagedorn til Fehmarnsches Tageblatt.

Femern A/S har dog flere gange erklæret, at selskabet får brug for tid til at forberede byggeriet - også efter den ventede godkendelse.
/ritzau/

Læs mere om forbindelsen: Tunnelen klar til selvkørende fremtid

Femern-forbindelsen

Femerntunnelen mellem Danmark og Tyskland bliver en 18 km lang sænketunnel, der kommer til at rumme en tosporet motorvej i hver retning og to elektrificerede jernbanespor

Bygherre: Femern A/S
Bygherrerådgiver: Rambøll-Arup-TEC
Entreprenør: Fire kontrakter er fordelt mellem to konsortier, der består af virksomheder fra Belgien, Danmark, Frankrig, Holland og Tyskland
Budget: 52,6 mia. kroner inklusiv syv mia. kroner i reserver (2015-priser)
Tidsplan for anlægsprocessen: 2020-2028
Projektet mangler den tyske byggetilladelse, der ventes at falde ultimo 2018. Herefter forventer de fleste, at der bliver klaget over tilladelsen. En kommende klagesag er estimeret til to år. Derfor vil projektet tidligst kunne starte op i 2020/2021, hvis klagesagen får opsættende virkning

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.173