23948sdkhjf

Berlin vil have mere fart på Femern- tunnellen

| Af /Ritzau/ | Tip redaktionen om en historie

Tysklands regering vil med ny lov fjerne forhindringer, så trafikprojekter kan startes hurtigere - herunder Femern. "En skandaløs farce", mener modstandere

Forbundsregeringen i Berlin vil med en ny lov gøre det muligt at skyde store tyske trafikprojekter hurtigere i gang. Det omfatter også Femern-tunnelen.

Loven opererer med såkaldte "straks-tilladelser" til at igangsætte byggeriet, samtidig med at myndigheder godkender et projekt. Det indebærer, at klager og retssager ikke får opsættende virkning.

Hidtil har den ansvarlige for et projekt skullet søge særskilt tilladelse efter godkendelsen.

Mandag var lovforslaget til høring i Forbundsdagens transportudvalg, inden det skal til anden- og tredjebehandling. Formålet med loven, der ventes vedtaget i november, er at fjerne administrative forhindringer for ny infrastruktur. Femern-tunnelen nævnes specifikt som "en trafikal nødvendighed".

- I det, vi har hørt indtil videre, ligger der nogle meget positive signaler fra Berlin i forhold til Femern-projektet, siger Tine Lund-Bretlau, kommunikationschef i Femern A/S, til Ritzau.

Retssag bliver ikke opsættende
De tyske delstatsmyndigheder i Kiel har meddelt, at godkendelsen af Femern Bælt-tunnelen kommer inden årets udgang.

- Når vi kender de samlede vilkår, gennemfører vi en analyse af betydningen for tid og økonomi i projektet. Her vil den seneste udvikling i Forbundsdagen også indgå, siger Tine Lund-Bretlau.

Der har på tysk side været omkring 12.600 indsigelser fra borgere og organisationer mod Femern-projektet, mens der i Danmark kun kom 42 under høringsrunden i 2016.

Det ventes, at en del af klagerne og Tysklands stærke grønne organisationer vil gå videre til Forbundsforvaltningsdomstolen i Leipzig, når myndighederne i Slesvig-Holsten inden nytår giver projektet deres blå stempel.

Men en eventuel retssag vil med den kommende lov altså ikke forsinke Femern-projektet, fordi den på grund af "straks-tilladelsen" ikke får opsættende virkning.

Modstand i miljøkredse
Det nye lovforslag vækker voldsom kritik i grønne kredse.

Hos miljøorganisationen Beltretter, som samler modstandere af Femern-tunnelen, slår man alarm og kalder forslaget "en skandaløs farce", rapporterer avisen Fehmarnsches Tageblatt.

Politikernes ofte fremførte postulat om, at de er klar til dialog med borgerne, bliver trådt under fode, hvis loven vedtages, siger Beltretters talskvinde, Karin Neumann.

Også Bettina Hagedorn, medlem af Forbundsdagen for socialdemokraterne i SPD, undrer sig. Hun er valgt i det østlige Holsten, hvor Femern-tunnelen går i land.

Lovforslaget er "i højeste grad sælsomt" og "absolut usædvanligt", siger Hagedorn til Fehmarnsches Tageblatt.

Femern A/S har dog flere gange erklæret, at selskabet får brug for tid til at forberede byggeriet - også efter den ventede godkendelse.
/ritzau/

Læs mere om forbindelsen: Tunnelen klar til selvkørende fremtid

Femern-forbindelsen

Femerntunnelen mellem Danmark og Tyskland bliver en 18 km lang sænketunnel, der kommer til at rumme en tosporet motorvej i hver retning og to elektrificerede jernbanespor

Bygherre: Femern A/S
Bygherrerådgiver: Rambøll-Arup-TEC
Entreprenør: Fire kontrakter er fordelt mellem to konsortier, der består af virksomheder fra Belgien, Danmark, Frankrig, Holland og Tyskland
Budget: 52,6 mia. kroner inklusiv syv mia. kroner i reserver (2015-priser)
Tidsplan for anlægsprocessen: 2020-2028
Projektet mangler den tyske byggetilladelse, der ventes at falde ultimo 2018. Herefter forventer de fleste, at der bliver klaget over tilladelsen. En kommende klagesag er estimeret til to år. Derfor vil projektet tidligst kunne starte op i 2020/2021, hvis klagesagen får opsættende virkning

Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Entreprenør har styr på medarbejdernes kompetencer

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Lokale entreprenører er stolte over Femern-deltagelse

Det er først og fremmest symbolværdien i at være med et stort anlægsprojekt, der bliver fremhævet af anlægsfirmaerne MSE Entreprise og Holbøll

Plus

Copenhagen Metro Team ser fortsat rødt

2018 er tredje år i træk med røde tal i regnskabet for Cityringens hovedentreprenør, CMT

Plus

Oversigt: Femern vælger lokale entreprenører

En stor del af de forberedende anlægsaktiviteter er gået til lokale anlægsfirmaer

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv
Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Boligselskab renoverer kloakkerne inden boligrenovering

Plus

Entreprenører kæmper om startudbud på ny psykiatri

Konkurrencen om den første udbudte entreprise på Ny Psykiatri Bispebjerg står mellem fem aktører

Ates-anlæg og teknikbygning indviet på Nyt Hospital Bispebjerg

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Anlægsgartner forbedrer sin indtjening

Malmos har været igennem et udfordrende første halvår i 2018 og et "historisk" andet halvår. Året byder samlet på virksomhedens næstbedste årsresultat nogensinde

Plus

Malmos har høje ambitioner

Virksomheden arbejder med en strategi om at blive den bedst indtjenende landskabsentreprenør og har høje forventninger til 2020, 2021 og 2022

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Indtjening dykker hos Munck-selskaber

Både Munck Asfalt, Munck Havne & Anlæg og Munck Civil Engineering tjener færre penge i 2017/18 end året før

Plus

Entreprenører får mere ansvar i ny strategi

Over 300 leverandører arbejdede for Bygningsstyrelsen i 2018

Plus

Bygningsstyrelsen indfører rammeaftaler for entreprenører

Tiltaget er en del af en kommende udbudsstrategi, der bliver lanceret i løbet af foråret

1

Kæmpe batteri installeres på Bornholm

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Aarsleff-selskaber lægger røde tal bag sig

Wicotec Kirkebjerg A/S og Hansson & Knudsen A/S giver ikke længere underskud, men indtjeningen er dog fortsat ikke tilfredsstillende

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Analytiker: Opsvinget har toppet

Plus

Ny letbaneformand kommer fra Mærsk

57-årige Jakob Thomasen er ny bestyrelsesformand for Hovedstadens Letbane og har i høj grad fokus på sikkerhed og arbejdsmiljø

Plus

Aarsleff vinder milliardprojekt i Københavns Lufthavn

Københavns Lufthavn i Kastrup har vægtet bygbarhed og design højt i valget af samarbejdspartner

Plus

Investeringsplan til 20 mia. kr. foldes ud

Udvidelsen af terminalerne til fire mia. kr. er en del af en større investeringsplan

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Spildevand afslører antibiotikaresistens i hele verden

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Frivillig ordning skal forhindre lange betalingsfrister

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Aarsleff peger på flere fordele

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Se alle Medlemmernes egne nyheder

KE Fibertec vinder UdviklingVejens Erhvervspris 2019

Total kranløsning leveret og monteret 14 dage efter ordre.

Børneinstitutioner hitter som samlesæt

Kombiner energimåling og styring i et system!

Ny EP avis ude nu

BS false Z

Saint-Gobain bidrager til Swecos DGNB guld-certificering

Nedtælling til udsolgt Building Green Aarhus

Kabeltransport kræver helt specielle forhold

Overstrømsbeskyttelse i distributionsnettet - efter de nye regler

Der er fuld gang i den på vores stand på Transport 2019!

Frysehus hos Havi i Ishøj

Brug specialisterne – de er til for dig

Häfele bygger nyt logistikcenter

Sølvpakken - Messeudstyr

Mød Panelbyg til Building Green Aarhus 2019 på stand 38.

En sauna skal bygges med den helt rigtige slags træ

Controlflex Kobling

BIM Equity går WebiAmok

Gudrunsvej - Aarhus

Et nyt parcelhus i Sundolitt indpakning - Etape 2 

Innovationsfonden kan blive endnu bedre

20 fods containere på lager i flere farver

Første spadestik i solskin hos Dacapo Stainless A/S

Give Steel hejser gitterspær på historisk arena i Oslo

Send til en kollega

0.222