23948sdkhjf

Motortrafikvej kan blive til tunnelløsning

Politikere fra Frederiksberg og København vil rive stor motortrafikvej ned og anlægge tunnel i stedet

Bispeengbuen, et lille stykke statsvej midt i København med suset fra 50.000 biler frem og tilbage hver dag, har siden åbningen i 1972 været en torn i øjet - og øret - på beboerne på grænsen mellem Frederiksberg og København.

Nu viser der sig måske mulighed for at få finansieret en flere år gammel idé om, at den tæt trafikerede Bispeengbuen, der står på betonpiller, fjernes og erstattes af en tunnel

Det skrev Politiken søndag den 14. oktober.

Det er snart 50 år siden, byggeriet af Bispeengbuen begyndte, og den står over for snarlig renovering, der vil løbe op i omegnen af 125 mio. kr. Men hvorfor ikke bruge de penge på at grave vejstykket ned i stedet for at lappe på den gamle beton?

Upopulær på begge sider
I en tværpolitisk alliance er Venstres folketingsmedlem Jan E. Jørgensen, der også er viceborgmester på Frederiksberg, gået sammen med Københavns miljø- og teknikborgmester fra Enhedslisten, Ninna Hedeager Olsen, om den plan, og senere på måneden har de en mødeaftale med transportminister Ole Birk Olesen (LA) om sagen.

Tanken om, at Bispeengbuen får forlænget sin levetid, behager ikke Ninna Hedeager Olsen (EL):

- Når regeringen alligevel skal bruge et stort beløb på at forlænge levetiden på Bispeengbuen, kan de lige så godt give pengene til os. Hvorfor bruge 125 mio. kr. på noget, som ikke er populært hos nogen.

Minister afviser
- I dag ville man aldrig bygge sådan. Det ødelægger byen, giver ar, skaber mure mellem bydele. Den skal væk, siger Jan E. Jørgensen fra Venstre.

Transportminister Ole Birk Olesen har ikke ønsket at stille op til interview med Politiken inden mødet med de to borgmestre, men i en mail til Politiken fra hans pressekontor fastslår ministeren, at "Bispeengbuen opfylder sit trafikale formål som vigtig vejforbindelse mellem København og Nordsjælland. Der er således ikke noget trafikalt argument for at tunnellægge strækningen set fra statens perspektiv."

Nogen 100-procents afvisning af samarbejde er det dog ikke. Ministeren skriver videre, at såfremt de to kommuner ønsker en tunnellægning, "er jeg åben over for at drøfte en mulig overdragelse af statens vej, så kommunerne kan gennemføre projektet".
Munk

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141