23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Ekspert: Ikke det store potentiale i samkørsel

Incitamentet for den enkelte er for dårligt til at samkørsel for alvor kan nedbringe trængslen på vejene i fremtiden

I Rapporten "Fremtidens Mobilitet - fire scenarier for 2035" peger Foreningen af Rådgivende Ingeniører på, at ny teknologi og digitale løsninger er en del af svaret, når vi diskuterer, hvordan fremtidens trængselsproblemer kan løses.

Men spørger man professor i transportøkonomi ved Københavns Universitet, Mogens Fosgerau, der desuden var en del af transportminister Ole Birk Olesens mobilitetsekspertgruppe, så kan man ikke sætte sin lid til, at fremtidens teknologi løser vores problemer.

Bøvlet samkørsel
Ifølge Mogens Fosgerau er det svært at pege på, hvordan nye teknologier skal løse fremtidens trængselsproblemer.

For man kender kun de løsninger, der allerede er på bordet. En mulighed, der er opstået som følge af digitaliseringen, er samkørselsprincippet.

- På den ene side er det klart, at der sker noget. Det kan man se med den informationsteknologi, der gjorde det muligt at lave for eksempel Über. Men som vi har indrettet os i dag, tror jeg ikke, der er det store potentiale i det, siger han og understreger, at Über skal ses som en taxatjeneste og ikke en samkørselsordning.

Problemet er, at det er for omstændigt at udnytte samkørselsordninger til andet end lange ture på tværs af landet. Mogens Fosgerau opstiller et eksempel:

- Hvis nu jeg vil køre inde fra byen og ud til Lyngby, så skal jeg på forhånd vide, hvad tid jeg kører; jeg skal finde app’en frem og oprette liftet; jeg skal aftale opsamlingssted og køre en omvej. Og så tjener jeg en femmer.

Han forklarer videre, at man godt kan gøre det dyrere at benytte samkørsel, men så ender det med blot at være taxakørsel, da der kan ligge en forrentning i det.

Andres gevinst
Et andet problem med samkørsel er, at man ikke umiddelbart selv mærker en nettogevinst ved at benytte sig af det.

For medmindre at de samkørende skal fra og til præcis samme sted, vil der være behov for at køre en omvej, så den sparede tid ved den mindre trængsel ødelægges af den tid, omvejen koster. 

Hvordan løser vi så de trængselsproblemer, som flere rapporter spår, vi kommer til at opleve i fremtiden?
- Jeg ser for mig, at der bliver mere trængsel, men det er ikke sikkert, det bliver løst, siger Mogens Fosgerau. Han nævner udbygning af infrastrukturen og tiltag til at få flere til at benytte sig af kollektiv trafik som overordnede muligheder.

Roadpricing
Han nævner også kørselsafgifter som et tiltag, der kan have en effekt.

- Man kan få folk til at køre mindre i bil, hvis man gør det mindre attraktivt, siger Mogens Fosgerau med henvisning til den merpris, kørselsafgifter udgør for bilister.

Og netop roadpricing, som det også kaldes, spiller fint sammen med samkørselsprincippet, forklarer han. For hvis to personer kun skal betale for én bil fremfor to, vil der være et tydeligt incitament for at være flere i hver bil.

Han vil dog ikke tage stilling til, om roadpricing er en anbefalelsesværdig løsning.

- Man må gøre op, hvad effekten er, og hvad det vil koste, siger Mogens Fosgerau og kalder roadpricing for en upopulær løsning.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.172|instance-web04