23948sdkhjf

Bevaring af historiske bygninger vha. jet grouting og kompensationsgrouting

Selv om tunnelboremaskinerne (TBM) har boret sig vej gennem Københavns undergrund de seneste år for at gøre plads til Cityringen, står hovedstaden fortsat uforstyrret. Takket være omfattende forarbejde under jorden.

Keller har en lang erfaring i forebyggende foranstaltninger, der bl.a. beskytter historiske bygninger fra sætningsskader. Og netop denne ekspertise gjorde, at virksomheden kom i kontakt med CMT og efterfølgende begyndte at arbejde på Cityringen. Fordi de nye metrotunneller passerer over den eksisterende metrolinje ved Kgs. Nytorv, er de meget tæt på fundamenterne på de gamle, historiske bygninger på den centrale plads. Studier og analyser konkluderede, at der skulle træffes forebyggende foranstaltninger af hensyn til bygningerne, så eventuelle sætningsskader forårsaget af TBM, kunne dæmpes.
- Vi har været involveret i projektet siden 2012 og har været med i alle dele af processen; fra prædesign og layout af metrostrukturen til bygningsstrukturen, beregninger og det specifikke arbejde med jet grouting og kompensationsgrouting. Selve groutingen foregik i perioden august 2015 til oktober 2016, fortæller Björn Böhle, regionschef og teknisk direktør i Keller Funderingsteknik

Jet grouting og kompensationsgrouting
Jet grouting-arbejdet blev udført fra kælderen i McDonald’s på Kgs. Nytorv; en bygning, der i øvrigt også er fredet. Der blev fremstillet jet grouting-vægge for at stabilisere fundamentet, før TBM kunne passere.
- Ved at installere 85 jet grout-pæle fra en kælder med begrænset rumhøjde lykkedes det os at understøtte de historiske bygninger på Kgs. Nytorv. Vi placerede pælene under de bærende strukturer og sikrede dermed, at fundamenterne havde tilstrækkelig bæreevne, forklarer Björn Böhle. Kompensationsgroutingen bestod af 63 horisontale borehuller med høje krav til præcision og med installerede ventilrør til injektion
af grout. Efter installation af rørene blev området klargjort vha. grout-injektion,
indtil det forudbestemte niveau for hævning af bygningerne (3-5 mm) var nået. Dermed blev de primære sætningsskader forårsaget af TBM begrænset til det netop løftede niveau. I anden fase af projektet blev de TBMforårsagede sætningsskader kompenseret. Samtidig blev der taget hensyn til den tilladelige totale sætning og
hældning af de omkringliggende bygninger.

Geoteknisk overvågning
Al arbejdet var forbundet med og kombineret med et geoteknisk overvågningssystem. Et antal ’liquid level cells’ blev placeret strategisk i omgivende bygninger og sendte samtlige aflæsninger til et online system, hvor de blev overvåget. Målerne var aktive hele døgnet gennem den periode, hvor der blev foretaget geoteknisk arbejde, og hvor TBM passerede – og oven i købet i et stykke tid bagefter for at undgå risikoen for ekstra sætninger.

Samarbejde og tidlig involvering
Björn Böhle fremhæver det gode samarbejde med CMT – både i det indledende arbejde, bygningsstrukturen, beregningerne mv. og i det specifikke grouting-arbejde.
- Det var et udfordrende projekt, men det har været en stor succes. Ikke mindst fordi vi blev involveret tidligt, og fordi vores samarbejde med CMT har været så godt. Det er vigtigt at få alle parter involveret for at træffe de bedste beslutninger, konkluderer han.

FAKTA

Keller blev etableret i 1860 i den tyske by Renchen. Virksomheden udførte kompensationsgrouting og jet grouting i forbindelse med konstruktionen af Cityringen. Kellers danske selskab, Keller Funderingsteknik, ligger i København.

Læs mere på www.keller-funderingsteknik.dk

Artiklen er en del af temaet CITYRINGEN.

Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109