23948sdkhjf

Vi samarbejder om vejarbejdernes sikkerhed

Københavns Kommune svarer i dagens debat på Dansk Infrastrukturs ønske om samarbejde om bedre arbejdsmiljø

Branchedirektør Henrik Friis fra Dansk Byggeri efterlyste i tirsdagens avis et større fokus på vejarbejderes arbejdsmiljø og sikkerhed i forbindelse med store anlægsprojekter. Henrik Friis anførte, at bygherrerne primært går efter at få projekterne afviklet i en fart af hensyn til trafikanter og beboere, mens arbejdsmiljøet bliver nedprioriteret.

Dette er et emne, som alle parter, der er involveret i et vejarbejde, i forvejen er meget fokuseret på. Men det er ikke noget bygherrerne kan løse alene. Det kræver et samarbejde mellem alle de parter, der er knyttet til et vejarbejde. Derfor indgik vejmyndigheden i København for nogle år siden en Samarbejdsaftale med Danske Anlægsentreprenører og de største ledningsejere. Parterne kan hver for sig skrue lidt på forholdene på deres eget ansvarsområde, så der tilsammen kan tilvejebringes de største og bedste resultater. Dette samarbejde fungerer godt både på det overordnede plan og på det daglige sagsspecifikke plan.

Støjkrav er udfordrende
Omkring den manglende 1-meter regel er der i København ikke belæg for at sige, at den i de seneste fem år har kostet menneskeliv. Heldigvis. Men det skyldes også et meget stort fokus på at lave afspærringer, der sikrer medarbejdernes arbejdspladser. Derudover har kommunes bygherreorganisationen og vejmyndighed indledt et samarbejde med Arbejdstilsynet, Vejdirektoratet, Hofor, Radius og Dansk Byggeri, for at finde en fælles løsning på, hvordan vi alle bedst opnår en god trafiksikkerhed, et godt arbejdsmiljø og en god fremdrift i anlægsprojekterne. Den særlige udfordring i byerne ligger blandt andet i de støjkrav, som Miljøloven kræver overholdt, og de meget begrænsede færdselsarealer, der dagligt skal kunne fungere i en storby. De forskellige parter og myndigheder har tidligere haft forskellige syn på, hvordan dette gøres bedst, og det har ført til uenighed imellem parterne om, hvordan arbejdet skulle tilrettelægges, og hvilke hensyn der skulle tages til hhv. vejarbejdere, beboerne og trafikanterne.

Det er netop derfor, at vi har samlet alle parter, så vi kan opnå enighed om en fælles tilgang, der kan være til fordel for alle parter - og ikke mindst for vejarbejderne, som har den udsatte post på byggepladsen midt ude i hverdagstrafikken. Set fra vores bord er der ingen tvivl om at et godt arbejdsmiljø og en høj trafiksikkerhed nemlig er en forudsætning for fremdrift og god afvikling af anlægsprojektet.

Artiklen er en del af temaet Debat.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.171