Frem mod 2040 skal kapaciteten i Københavns Lufthavn udvides fra 25 millioner til 40 millioner rejsende om året.
Med mange krav til for eksempel afløbs- og elinstallationer er der nok at holde styr på. Men ved at omsætte lufthavnens projekteringsmanualer til digitale regler - og anvende dem i projektets 3D-model - kan lufthavnen med få klik finde de steder, hvor kravene ikke er overholdt. Det frigiver tid til at optimere projektet.
Det mener bygherrerådgiver Morten Stig Baden fra den rådgivende ingeniørvirksomhed Niras, der har været med til at udvikle de digitale løsninger.
- At den digitale løsning kan finkæmme hele byggeriet på få sekunder betyder, at fejlene reduceres, inden byggeriet er gået i gang. Det betyder også, at bygherren i højere grad får det projekt, han ønsker sig, siger Morten Stig Baden.
Kravene tjekkes hurtigt
Lufthavnen har manualer, som beskriver de tekniske krav og retningslinjer for at projektere og bygge. Med krav om, at der skal være et gulvafløb i alle toiletforum eller at el-tavler ikke må placeres mindre end 40 centimeter fra gulvet, er der mange detaljer at være opmærksom på.
Lufthavnen er ekspert i digital fejlfinding
3D-modeller holder styr på alt fra el, afløb, varme og ventilation. Det sker i Københavns Lufthavn, der frem mod 2040 skal udvides, så den kan håndtere 40 mio. rejsende om året. Niras udvikler den digitale løsning, der frigiver tid til det sjove