23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Flade tage og bro-kollaps

Franki-pæle i blød bund og tage uden hældning har sat sig spor

Udover et hav af mindre og store sager om sjusk, fejl og mangler i den danske bygge- og anlægsbranche stikker i hvert fald et par af de helt store sager stadig op. Ikke for at pege fingre, men fordi man har lært af fortidens fejltagelser.

Det gælder for eksempel Fiskebæk-broen i Farum og det gælder de flade hustage i Albertslund.

Fiskebækbroen, som fører Hillerødmotorvejen over Frederiksborgvej syd for Farum, kollapsede i februar 1972 kort før den skulle tages i brug. Midter-sektionen af den to-sporede motorvejsbro styrtede simpelthen sammen. Det var bropillernes fundament den var gal med. Ingeniør- og entreprenørfirmaet C.T. Winkel opførte broen med de såkaldte franki-pæle - en teknik, hvor man rammer et hult stålrør ned i undergrunden. Det hule rør bruges til at støbe betonpillerne på stedet og efterhånden som betonen størkner, hamres kernen længde ned i undergrunden. Til sidste fjernes stålrøret.

Den bløde undergrund ved Fiskebæk havde imidlertid fået de 20 meter lange pæle til at bøje sig under støbningen og det forringede naturligvis bæreevnen ganske alvorligt og endte altså med, at broen kollapsede.

Franki-pæle-metoden var ikke en ny metode i 1972. Den blev opfundet i 1910 af belgieren Edgar Frankignoul og blev introduceret i Danmark i 1930. Og C.T. Winkel var ekspert i at bruge metoden herhjemme.

Tage uden hældning
I Albertslund var det derimod en ny metode, man valgte, da man i 1963-67 lagde tage på en ny, stor gård- og rækkehusbebyggelse. Her så man stort på århundredes byggetradition og lavede helt flade tagpaptage - altså tage uden hældning. Udgangspunktet var, at der sagtens kunne stå vand på de flade tage.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.172|instance-web01