23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Præfabrikation skal sikre tidsplan mod dårligt vejr

Præfabrikation bliver et nøgleelement for at sikre fremdrift på Storstrømsbroen, lyder det fra den italienske projektdirektør

Det er svært ikke at sammenligne byggeriet af den nye Storstrømsbro med et avanceret Lego-samlesæt.

Stort set hele den 4 km lange bro til 4,1 mia. kr. kommer nemlig til at bestå af forproducerede elementer, der skal samles som byggeklodser.

De flere hundrede betonelementer bliver præfabrikeret på øen Masnedø i Storstrøm og derefter sejlet ud på en pram.

- Omdrejningspunktet i vores tilgang til konstruktionen er præfabrikation. Det giver mest kvalitet og sikkerhed og er med til at sikre fremdrift på projektet, siger projektdirektør Ennio Buson fra italienske Itinera, der er totalentreprenør.

Vind og regn koster arbejdstid
En af årsagerne til, at italienerne foretrækker præfabrikation, er det danske vejr.

- Hvis vi producerede på stedet, ville 22-23 arbejdsdage ud af 100 være tabte på grund af vejret. Ved at præfabrikere kan vi producere på elementfabrikken, selvom vejret er dårligt, og udnytte tiden langt bedre, siger projektdirektøren.

Den igangværende design- og forberedelsesfase, der omfatter etablering af elementfabrikken på Masnedø, kører frem til medio 2019. Herefter vil selve byggeriet gå i gang. Det er planen, at der hver uge skal monteres et element på vandet. Først et fundament på havbunden, ugen efter en søjle ovenpå og så forfra igen. Det skal fortsætte, indtil der står 44 bropiller i vandet mellem Falster og Sjælland.

Samtidig skal selve brofagselementerne tilføjes, hvilket foregår ved, at de bliver løftet op vertikalt mellem bropillerne.

Pylon bliver støbt in-situ
Undtagelserne til præfab-metoden er få: Pylonen på 100 meter i broens midte bliver produceret in-situ, hvilket foregår sideløbende med elementarbejdet beskrevet oven for.

Desuden vil de første bropiller i hver ende af broen blive produceret direkte "på vandet", da vanddybden er på soppe-niveau tæt ved land.

- Vandet er simpelthen for lavt til, at vi kan sejle ud med elementerne på en pram, forklarer Ennio Buson.

Når kalenderen rammer efteråret 2021 skal det sidste brofag være monteret, og pylonen bør være støbt ifølge tidsplanen. Herefter skal der lægges asfalt på broen, så de første biler kan køre over i efteråret 2022. Jernbanen skal være klar året efter.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.156|