Det var en af de to bærende betonskråstag, som bristede og efterfølgende forårsagede det omfattende brokollaps på broen Ponte Morandi i den italienske by Genova i tirsdags.
Det fastslår de to danske broeksperter, Kristian Dahl Hertz og hans kollega Per Goltermann, begge professorer på Danmarks Tekniske Universitet, som har kigget på tegninger og billeder af dels konstruktionen og dels resultatet af den nedstyrtede Ponte Morandi-bro i Genova, der ligger ved kysten i det nordvestlige Italien.
- Vi er nået frem til den konklusion, baseret på de tilgængelige oplysninger vi har, at det er en af de to bærende betonskråstag, der er bristet, siger Kristian Dahl Hertz til Licitationen - Byggeriets Dagblad.
Kendt for denne konstruktion
- Broen er tegnet af Riccardo Morandi, og han var kendt for netop at benytte denne konstruktion, hvor nogle skråstivere bestående af en kerne af stålstænger med betonkasser udenom, en såkaldt forspændt skråstagsstiver, skal tage belastningen fra kørebanen. Ved at kigge på tegninger af broen, og sammenholde dem med de tilgængelige oplysninger, tror vi, at der er tale om, at den ene side af broen har været belastet af noget blæsevejr, som vi ved har været i området. Derved er der sket en brist i nogle rustne stænger i kernen, og det har ført til kollapset, først i den ene side, og dernæst, da den anden side ikke kunne klare den ekstra belastning, også her, og de ca. 209 meter bro er styrtet til jorden, fortæller Kristian Dahl Hertz.
- Vi véd også, at det kun er den ene side, der er renoveret, fordi der ikke har været penge til at renovere begge sider, supplerer professor Per Goltermann, der sammen med sin kollega har brugt meget af det sidste døgns tid for at finde frem til en mulig årsag.
Redningsmandskab arbejder stadig på højtryk i området for at få eventuelle overlevende ud fra nedstyrtningsområdet.
Bygninger under broen
Broens linje førte hen over nogle fabrikker, et indkøbscenter med videre.
Dødstallet var onsdag ved middagstid opgjort til 35, men der kán være flere, der ligger fastklemt under de store mængder af beton og brokker. Ulykken har medført mindst lige så mange sårede.
Dele af broen og bilerne - formentligt 30-35 biler, samt nogle lastbiler, faldt på den faldt ned i den oversvømmede flod Polcevera, der gik under broen.
Andre dele landede på skinnerne ved de to jernbanelinjer, som broen gik over og en stor lagerbygning tilhørende Ansaldo Energia blev ramt, men var tom, fordi der var fridag.
Danske eksperter finder årsag til italiensk brokollaps
To danske professorer og broeksperter har fundet den sandsynlige årsag til den italienske Ponte Morandi-bros kollaps