Jernbaneentreprenøren Strukton Rail A/S forventer øget kamp om opgaverne i 2019 og 2020, da markedets største bygherre herhjemme, Banedanmark, udbyder færre opgaver.
- Jeg tror, at 2019 og 2020 kan blive svære år for hele branchen, da antallet af fornyelsesprojekter bliver reduceret, blandt andet som følge af, at Banedanmark får øgede omkostninger til igangværende projekter. Kundeporteføljen er relativt snæver på vores marked med Banedanmark som langt den største bygherre, så det er klart, at det bliver en udfordring, siger adm. direktør Jens Christian Jensen.
Han nævner, at det kan komme på tale at kigge mere mod det svenske marked i perioden, indtil Banedanmark i 2021 gerne skulle øge mængden af opgaver igen.
I Sverige har moderselskabet Strukton AB i øvrigt adresse. Strukton-koncernen har hovedkvarter i hollandske Utrecht.
Gode udsigter for 2018
Mens 2019 og 2020 altså byder på lavvande, ser det bedre ud på den korte bane. Strukton vandt tidligere i år et stort projekt på Frederikssundsbanen og købte i februar jernbaneaktiviteterne i Eltel, der beskæftiger sig med teknisk infrastruktur. Opkøbet omfatter blandt andet 26 ansatte og en vedligeholdelsesopgave for Sund & Bælt.
Med det i rygsækken forventer Jens Christian Jensen, at omsætningen vil stige til 450 mio. kr. i år fra 400 mio. kr. i 2017.
Det bliver dog svært at gentage overskudsgraden på 9 pct. fra sidste år, vurderer han.
- Der er ganske vist ikke noget i øjeblikket, der tilsiger, at vores indtjening bliver svækket. Men der er ikke meget, der skal gå galt, før den falder. Og vi har en målsætning om mindst 5 pct., siger den adm. direktør.
Vigende banemarked giver panderynker
Strukton Rail A/S forventer fremgang i år, men forudser hårde markedsvilkår i 2019 og 2020 på baneområdet