Bygherren Femern A/S forventer at prækvalificere fem entreprenører til opgaven med at tømme den kunstige Strandholm Sø på 8 hektar på det sydlige Lolland, som ligger, hvor den kommende Femern-tunnel i fremtiden skal have indkørsel på dansk side.
Opgaven er estimeret til 12 mio. kr. og er en del af pakken med forberedende anlægsaktiviteter på 400 mio. kr., som forligskredsen bag projektet satte i gang tidligere på året.
Efter tømning af søen skal arkæologer bagefter have mulighed for at udføre undersøgelser.
- Strandholm Sø ligger lige der, hvor fremtidens biler og tog vil køre ned i tunnelen. Derfor er vi nødt til at dræne den. Vi gør det nu, så Museum Lolland-Falster kan foretage arkæologiske undersøgelser af søen, inden de store entreprenører for alvor går i gang. På den måde gør vi den samlede tidsplan for projektet mere robust, siger Henrik Schøler Dahl, design manager i Femern A/S i en pressemeddelelse.
Kræver spunsvæg
Strandholm Sø er cirka en meter dyb og blev til i forbindelse med opførelsen af det lollandske dige efter en stormflod i 1872, da en naturlig sandforekomst blev opgravet og indbygget i diget. Søen blev udvidet i 1940, da der skulle bruges materialer til et vejbyggeri.
Opgaven for entreprenørerne bliver at dræne hele området for vand, etablere en cirka 350 meter lang spunsvæg, der vil sikre det eksisterende dige under udgravningen og holde området tørt, mens arkæologerne graver.
Femern A/S etablerer erstatningsnatur for de naturområder, der går tabt som følge af tunnel-byggeriet, og derfor udgraves der cirka 6 km derfra en ny sø på samme størrelse.
Udbydes i hovedentreprise
Tømningen og tørholdningen af Strandholm Sø udbydes som en hovedentreprise. I udbudsmaterialet understreger bygherreselskabet Femern A/S, at entreprisens værdi på 12 mio. kr. er et estimat.
- Det understreges, at den angivne estimerede værdi i nærværende udbudsbekendtgørelse er baseret på Femern A/S’ estimat i et komplekst projekt og særligt afhænger af i hvilket omfang vejrligsforanstaltningerne kommer til udbetaling. Estimatet vil derfor kunne afvige betydeligt i både op- og nedadgående retning.
Opgaven er sammen med flere andre arbejder led i den aftale, forligspartierne bag Femern-forbindelsen indgik i marts 2018. Her besluttede man at fremrykke forberedende anlægsaktiviteter for godt 400 mio. kr. inden for det samlede anlægsbudget på 52,6 mia. kr.
Sø på Lolland skal tømmes
Strandholm Sø på det sydlige Lolland skal tømmes som en del af de forberedende arbejder til Femern-tunnelen