23948sdkhjf

Trafikpropper over Limfjorden rammer virksomhederne

Konsulentvirksomheden Rambøll kan i en ny rapport konkludere, at trafikgenerne over Limfjorden gør regionen sårbar og rammer både virksomheder, havne og lufthavn

De alvorlige trafikgener over vejforbindelserne over Limfjorden, er dyrt for virksomheder i regionen.

Det skyldes dels, at medarbejderne sidder fast i trafikken og dermed vanskeliggør forsyningen af arbejdskraft, men også de omkostninger der opstår fordi godstransporten bliver forsinket og må køre omveje.



Det er en af hovedkonklusionerne i en ny såkaldt sårbarhedsvurdering, som rådgivningsvirksomheden Rambøll har lavet for Region Nordjylland.

Analysen af de eksisterende forbindelser over Limfjorden ved Aalborg slår fast, at der på flere områder tegner sig et dystert billede for både borgere, erhvervsliv og samfund, hvis ikke der skabes større robusthed i vejnettet.

Udover generne ved de daglige forsinkelser har de overtrafikerede forbindelser også betydning for borgernes bosætning, områdets havne, erhvervsudviklingen og Aalborg Lufthavn.

Ingen tid at spilde
Den samlede sårbarhed betyder, at en tredje Limfjordsforbindelse bør besluttes nu, mener regionsrådsformand i Region Nordjylland Ulla Astman (S), som også er formand for komiteen 3. Limfjordsforbindelse.nu.

Læs også: Politikere: Der mangler penge til ny Limfjordsforbindelse

For selv i tilfælde af at en beslutning om realisering af en tredje Limfjordsforbindelse træffes inden for det næste års tid, vil der gå op mod 10 år inden forbindelsen kan åbnes.

I denne periode vil selv en stagnerende trafikvækst forøge konsekvenserne, og tiden det vil tage at genoprette det tabte vil vokse, mener hun.

Trafikken

Vejbroen passeres i øjeblikket af omkring 30.000 køretøjer i døgnet og tunnelen passeres af omkring 80.000 køretøjer i døgnet. Begge forbindelser er stærkt belastede i myldretiderne og også forbindelsesveje i området er belastede i myldretiderne. Med den nuværende trafikbelastning opleves der allerede i dag hyppige forstyrrelser af trafikken på forbindelserne over Limfjorden for eksempel i form af trafikuheld i tunnelen, på broen eller på det tilstødende vejnet. De synlige konsekvenser er tilbagevendende kødannelser og forsinkelser for den øvrige trafik.
Kilde: Rambøll

- Vi ved, at kapaciteten er opbrugt på begge Limfjordskrydsninger ved Aalborg. Men trafiktallene fortsætter med at stige, og jo tættere trafik, jo flere uheld. Jeg er sikker på, at der bliver tænkt grundigt over, hvordan de ansvarlige myndigheder bedst håndterer situationer med de nuværende forbindelser, selvom der for eksempel mangler nødspor i tunnelen. Men det er en tredje Limfjordsforbindelse, som vil gøre den store forskel og sikre den robusthed og forsyningssikkerhed, som også nordjyderne har krav på. Det vil tage mange år at anlægge den 3. Limfjordsforbindelse, så der er ingen tid at spilde - vi skal i gang nu, siger Ulla Astman.

Vænner sig til det
Direktør i den Aalborg-baserede tømrer- og snedkervirksomhed Nowell, Henrik Thomas Pedersen bakker op om behovet for en tredje Limfjordsforbindelse.

Han fortæller, at man som virksomhed skal være god til planlægning for at undgå trafikpropper.

Læs også: Ny Limfjordsforbindelse vil tjene sig ind på 18 år

- Nu kører vi meget tidligt om morgenen og også den anden vej, end hvor der er køer, så vi kan godt undgå spildtid. Men det kræver, at vi er omhyggelige med, at få alle materialer med, for det vil tage meget lang tid, at køre tilbage efter det, hvis vi mangler noget. På den måde kan man sige, at vi har vænnet os til det, siger han.

Vejbroen passeres i øjeblikket af omkring 30.000 køretøjer i døgnet og tunnelen passeres af omkring 80.000 køretøjer i døgnet.

Det konkluderer rapporten

Mobilitet og bosætning: Bosætningsmønstret vil potentielt blive påvirket af alvorlige trafikgener over vejforbindelserne over Limfjorden, og kommunerne nord for fjorden vil se denne udvikling forstærket

Havne, godstransport og anden erhvervskørsel: De nordenfjords havne – primært Hirtshals, Skagen og Frederikshavn – er i høj grad afhængige af transportforbindelserne over Limfjorden, og selv korte afbrydelser kan med de forsinkelser, de vil medføre, indebære store gener for havnene og de anløbende skibe, der er afhængige af transporternes ankomst til tiden

Lufthavnen: En stor del af Aalborg Lufthavns opland ligger syd for fjorden og en afbrydelse eller forringelse af forbindelserne over fjorden kan derfor have meget alvorlige konsekvenser for trafikken gennem lufthavnen

Virksomheder og erhvervsudvikling: Det er dyrt for virksomheder i regionen hver gang kapaciteten af vejforbindelserne over fjorden reduceres eller en af forbindelserne lukkes for kortere eller længere tid. Det skyldes dels en vanskeligere pendling for medarbejderne, der vanskeliggør forsyningen af arbejdskraft, men også de omkostninger der vil være forbundet med godstransportens forsinkelser og omvejskørsel.

Turisme og handelsliv: En situation med forlænget eller usikker rejsetid vil have en negativ indflydelse på antallet af turister

Sygehuset og akutberedskab: Trafikproblemer ved krydsning af fjorden vil derfor have fatale følger, såfremt der ikke findes alternative forbindelser.
Kilde: Rambøll



Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Nyt om navne

Elinstallatør blev Årets Læreplads

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Licitationen Mener
LICITATIONEN MENER: Fornuftigt at justere i ghettoplanen

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Nyhedsbrev

34.174 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv
Plus

Byggeriet kan hente teknologi-hjælp hos nyt rejsehold

Både små og store virksomheder i bygge- og anlægsbranchen kan fremover få hjælp af et rejsehold, der hjælper med at finde og implementere ny teknologi i virksomheden

Dansk natur, når den er bedst

Miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen har netop løftet sløret for de 15 steder, der udgør Danmarks nye Naturkanon

Plus

Midtjysk nedriver etablerer egen afdeling på Fyn

Kingo Karlsen A/S i Silkeborg etablerer i første omgang et salgskontor i Odense

DS Gruppen fortsætter fremgangen

Nye luksusboliger skyder op på privat ø

Grøn Google-strøm i Taulov

Væksten bremset hos AO Johansen

1

Google investerer milliarder i datacenter ved Fredericia

Ewii skal sætte strøm til Kolding

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Elever kom på verdens længste hyttetur

Plus

Entreprenør-direktør: Vi har betalt dyre lærepenge

Henriksen & Madsen rammes af flere dårlige projekter, som påvirker 2018-regnskabet

Plus

3 hurtige til topchef om råstofmanglen

Plus

Stop for sandsugning flytter ressource-problem

Når ministeren vælger at lukke et område ned for råstofindvinding, skal der indvindes mere i andre områder - og så bliver de hurtigere udtømt og man skal finde nogle nye

Jönsson opfører boliger til 145 mio.

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Udstilling søger svar på arkitekters ideer

Cramo oplever stigende salg af pavilloner

Cramo Adapteo har leveret 20 institutions- og skoleprojekter i år. Blandt andet plejesektoren er i fremgang

1

Licitationen mener: Det haster med at udvikle byggematerialer

Nyt om navne

Plus

Ny aftale bløder op på krav til ghettoboliger

Plus

Producent satser på intelligent tagafvanding

Ugens konkurser - uge 46

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Debat
Social bæredygtighed uden fælleshus

Ugens nye virksomheder - uge 46

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Nyt om navne

Plus

Direktør i råstofvirksomhed: Debatten har været præget af følelser

Building Supply og Licitationen retter

Forskudsopgørelsen er klar: Sådan undgår du skattesmæk

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Servicekunderne elsker at benytte servicesystemet Dantech

Gratis Webinar

Solcellekabler skal kunne tåle 120°C i 20.000 timer - for at holde i 25 år

Brønd til installering langs skinnerne

Anti-graffiti fra en tømmerflåde

Er du Interesseret i IoT-teknologier og design?

Tidlig inddragelse - en gevinst for alle

Frer's jordfejlsrelæ DB3-serien

Gennemløbsreoler ekspederer 80.000 EUR paller om året

Landskabsarkitekter: Anskaf ARCHICAD - og få et gratis årsabonnement på LAND4

Mød Scankab på Ajour 2018

Kan infektionsrisici bygges væk?

Hos Bravida er digitalisering en rejse for hele organisationen

DMJX Campus Katrinebjerg tager form i Aarhus

Med endnu et godt år i historiebogen kigger vi frem mod vores 50-års jubilæum i 2019

Black Friday tilbud

Ajour System åbner op for det polske marked

Kom på Agromek og se de varmeste nyheder indenfor Fröling biobrændsel kedler

Asfalt fra Colas til Frijsenborg Biogas' nye silo

Få hjælp til ordredokumentation

Byggepladsplaner der giver overblik

Beregningsprogram

Ny stærk transparent monteringstape

Radarsensor til kollisionsafværgelse & detektering af tog

Tag med på en rejse til fremtiden

Send til en kollega

0.317