Trafikpropper over Limfjorden rammer virksomhederne

Konsulentvirksomheden Rambøll kan i en ny rapport konkludere, at trafikgenerne over Limfjorden gør regionen sårbar og rammer både virksomheder, havne og lufthavn

De alvorlige trafikgener over vejforbindelserne over Limfjorden, er dyrt for virksomheder i regionen.

Det skyldes dels, at medarbejderne sidder fast i trafikken og dermed vanskeliggør forsyningen af arbejdskraft, men også de omkostninger der opstår fordi godstransporten bliver forsinket og må køre omveje.



Det er en af hovedkonklusionerne i en ny såkaldt sårbarhedsvurdering, som rådgivningsvirksomheden Rambøll har lavet for Region Nordjylland.

Analysen af de eksisterende forbindelser over Limfjorden ved Aalborg slår fast, at der på flere områder tegner sig et dystert billede for både borgere, erhvervsliv og samfund, hvis ikke der skabes større robusthed i vejnettet.

Udover generne ved de daglige forsinkelser har de overtrafikerede forbindelser også betydning for borgernes bosætning, områdets havne, erhvervsudviklingen og Aalborg Lufthavn.

Ingen tid at spilde
Den samlede sårbarhed betyder, at en tredje Limfjordsforbindelse bør besluttes nu, mener regionsrådsformand i Region Nordjylland Ulla Astman (S), som også er formand for komiteen 3. Limfjordsforbindelse.nu.

Læs også: Analyse: Behov for tredje Limfjordsforbindelse

For selv i tilfælde af at en beslutning om realisering af en tredje Limfjordsforbindelse træffes inden for det næste års tid, vil der gå op mod 10 år inden forbindelsen kan åbnes.

I denne periode vil selv en stagnerende trafikvækst forøge konsekvenserne, og tiden det vil tage at genoprette det tabte vil vokse, mener hun.

Trafikken

Vejbroen passeres i øjeblikket af omkring 30.000 køretøjer i døgnet og tunnelen passeres af omkring 80.000 køretøjer i døgnet. Begge forbindelser er stærkt belastede i myldretiderne og også forbindelsesveje i området er belastede i myldretiderne. Med den nuværende trafikbelastning opleves der allerede i dag hyppige forstyrrelser af trafikken på forbindelserne over Limfjorden for eksempel i form af trafikuheld i tunnelen, på broen eller på det tilstødende vejnet. De synlige konsekvenser er tilbagevendende kødannelser og forsinkelser for den øvrige trafik.
Kilde: Rambøll

- Vi ved, at kapaciteten er opbrugt på begge Limfjordskrydsninger ved Aalborg. Men trafiktallene fortsætter med at stige, og jo tættere trafik, jo flere uheld. Jeg er sikker på, at der bliver tænkt grundigt over, hvordan de ansvarlige myndigheder bedst håndterer situationer med de nuværende forbindelser, selvom der for eksempel mangler nødspor i tunnelen. Men det er en tredje Limfjordsforbindelse, som vil gøre den store forskel og sikre den robusthed og forsyningssikkerhed, som også nordjyderne har krav på. Det vil tage mange år at anlægge den 3. Limfjordsforbindelse, så der er ingen tid at spilde - vi skal i gang nu, siger Ulla Astman.

Vænner sig til det
Direktør i den Aalborg-baserede tømrer- og snedkervirksomhed Nowell, Henrik Thomas Pedersen bakker op om behovet for en tredje Limfjordsforbindelse.

Han fortæller, at man som virksomhed skal være god til planlægning for at undgå trafikpropper.

Læs også: Politikere: Der mangler penge til ny Limfjordsforbindelse

- Nu kører vi meget tidligt om morgenen og også den anden vej, end hvor der er køer, så vi kan godt undgå spildtid. Men det kræver, at vi er omhyggelige med, at få alle materialer med, for det vil tage meget lang tid, at køre tilbage efter det, hvis vi mangler noget. På den måde kan man sige, at vi har vænnet os til det, siger han.

Vejbroen passeres i øjeblikket af omkring 30.000 køretøjer i døgnet og tunnelen passeres af omkring 80.000 køretøjer i døgnet.

Det konkluderer rapporten

Mobilitet og bosætning: Bosætningsmønstret vil potentielt blive påvirket af alvorlige trafikgener over vejforbindelserne over Limfjorden, og kommunerne nord for fjorden vil se denne udvikling forstærket

Havne, godstransport og anden erhvervskørsel: De nordenfjords havne – primært Hirtshals, Skagen og Frederikshavn – er i høj grad afhængige af transportforbindelserne over Limfjorden, og selv korte afbrydelser kan med de forsinkelser, de vil medføre, indebære store gener for havnene og de anløbende skibe, der er afhængige af transporternes ankomst til tiden

Lufthavnen: En stor del af Aalborg Lufthavns opland ligger syd for fjorden og en afbrydelse eller forringelse af forbindelserne over fjorden kan derfor have meget alvorlige konsekvenser for trafikken gennem lufthavnen

Virksomheder og erhvervsudvikling: Det er dyrt for virksomheder i regionen hver gang kapaciteten af vejforbindelserne over fjorden reduceres eller en af forbindelserne lukkes for kortere eller længere tid. Det skyldes dels en vanskeligere pendling for medarbejderne, der vanskeliggør forsyningen af arbejdskraft, men også de omkostninger der vil være forbundet med godstransportens forsinkelser og omvejskørsel.

Turisme og handelsliv: En situation med forlænget eller usikker rejsetid vil have en negativ indflydelse på antallet af turister

Sygehuset og akutberedskab: Trafikproblemer ved krydsning af fjorden vil derfor have fatale følger, såfremt der ikke findes alternative forbindelser.
Kilde: Rambøll



Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Nedriver slipper for fængsel

Retten i Holbæk idømmer 76-årig bøde på 100.000 kr. for overtrædelse af konkurrenceloven. SØIK gik efter fængselsstraf

Barslund-selskab ansætter ny direktør

11 år efter brand: Skives slagterigrund er solgt

Københavnsk tegnestue udvider partnerkredsen

Juul Frost Arkitekter henter tidligere Arkitema-chef

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

340 nye københavnerboliger skyder op

Efter 43 år med antikvitetshandel er byggeriet i fuld gang på Strandlodsvej på Amager

Nyt om navne

Minister vil skrotte iværksætterselskaber

Debat
Det handler om at være relevant

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Licitationen Mener
LICITATIONEN MENER: Håndtryk, hat og flæskesteg

Plus

Mennesket bag arbejdskraften

I diskussionen om rekruttering af arbejdskraft fra Sydeuropa glemmer vi ofte, at det handler om mennesker

Smart og æstetisk dørkontrol på hotellet

Plus

Finanskrisen - 10 år efter
Byggefesten er foreløbig kun en boligfest

Samlet set er byggeaktiviteten kun den halve af, hvad den var i perioden op til finanskrisen, og problemet kan blive de dyre boliger, især i København, mener ekspert

Plus

Finanskrisen - 10 år efter
Bankerne har holdt sig tilbage denne gang

Plus

Finanskrisen - 10 år efter
Bankerne væltede korthuset

Ejendomsudvikler Ib Henrik Rønje ser store forskelle, når han sammenligner finanskrisen med situationen i dag

Plus

Der kæmpes om den udenlandske arbejdskraft

Pihl-konsortium bliver del af milliardprojekt

Nu går starten til Hillerøds kæmpeprojekt

Første etape med 89 boliger går i jorden i oktober

Erfarne rådgivere skal designe Vollsmoses infrastruktur

1

Rådgivere på plads til nyt Lidl-domicil

Nytænkning i byggebranchen

Ny totalentreprise: Carlsberg klar til endnu et højhus

Seniorer får livsstilsboliger i ny Køge-bydel

Grundstenen er lagt til boligbyggeriet Skibet, som nu opføres med Enemærke & Petersen som entreprenør

Plus

MgO-sag bør give entreprenører grå hår

Udfaldet af den anden MgO-sag lægger op til, at entreprenører i højere grad kan stilles ansvarlige for brugen af det fugtsugende materiale

Hver dag er ny under overfladen

Nu får Christiansfeld et sundhedshus

Nyt om navne

Aarsleff laver fundamenter på ny elforbindelse

Plastmo leder efter ny topchef

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Debat
Mener regeringen virkelig cirkulær økonomi - eller er det bare snak?

Debat
Bag enhver stærk branche i fremtiden står masser af kvinder

Licitationen Mener
LICITATIONEN MENER: Udskudte betalinger trækker spor af konkurser

Ugens konkurser - uge 37

Nyt om navne

Ugens nye virksomheder - uge 37

LTECH sørger for det gode indeklima

Nyt om navne

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Alt om BR18 samlet i ny SBi-anvisning

Slip for besværet med flere leverandører til ventilationsløsninger - MultiAir sørger for alt

Ny afdelingschef service Odense

Oplev masser live demo af entreprenørmateriel samt svejse- og skæreudstyr

Besøg vores nye hjemmeside

Godt indeklima giver økonomisk gevinst

Endnu en ERIKKILA SPARTAN traverskran er leveret til en kunde

Projektering af transformerstationer 10-20/0,4 kV

Håndtering af brandsager

Titan Semi-Pro Control Max HEA

Westrup A/S i Slagelse har fået forvandlet lagerplads til stort modulopbygget værkførerkontor

Læs Dansk VVS 8

Skal du nå at tage et suppleringskursus inden for arbejdsmiljø i 2018?

Lille maskine stor effekt

Uhing EasyLock ® - Manicus Teknik

EUs afhængighed af russisk gas skaber bekymring

Grindex-serien: Farvel til Proline pumperne

Kursus: IATF 16949:2016 Specialist (dansk)

Visioner og vækstpotentiale lokkede investorerne til

1. spadestik på Lystoftegård

- Kom ind i kampen tøser og bliv håndværker!

Nibra H10 på Hotel Europa

Hejs af ventilation i Vejle Midtpunkt

VELUX Collection åbner i Østbirk

Intelligente trafiksystemer på ITS World Congress i Bella Center

Send til en kollega

0.326