Kemp & Lauritzen A/S kommer til at gøre en ekstra indsats for at gøre sig til over for medarbejderne. Det gælder både for egne ansatte og for at kunne tiltrække nye medarbejdere.
- For den tekniske branche i sin helhed gælder det, at der simpelthen ikke er mere tilgængelig fri arbejdskraft. Derfor er det også en del af vores strategi at sikre, at virksomheden er en attraktiv arbejdsplads og bliver en endnu mere attraktiv arbejdsplads for dem, der kan og vil noget i branchen, siger adm. direktør Peter Kaas Hammer.
Mulighed for udvikling
Hvordan bliver I mere attraktive? Ved at give mere i løn end konkurrenterne?
- Nej, det handler det slet ikke om. Det handler om at skabe en arbejdsplads, hvor det er rart at være, og hvor individet uafhængigt af sine ambitioner kan se, at Kemp & Lauritzen er en virksomhed, der kan opfylde dem. Og så skal medarbejderne føle sig som en del af en stor teknisk familie, hvor det er tydeligt, hvad virksomheden vil, og hvad medarbejderen skal, siger han.
App skal styrke stolthed
Den sidste pointe med at skabe en teknisk familie har optaget en del af Peter Kaas Hammers tid, siden han tiltrådte sidste år.
- Det ligger mig meget på sinde, at medarbejderne ved, hvilken virksomhed de er en del af, hvor vi er på vej hen, og hvorfor vi gør, som vi gør. Når folk vælger at bruge så stor en del af deres tid i virksomheden, har de ret til at vide, hvad der foregår, siger han.
Den interne kommunikation har fået mere opmærksomhed ved blandt andet at ansætte en kommunikationschef. Herudover har Kemp & Lauritzen fået udviklet en app, der skal gøre det nemmere at ramme alle de 2000 medarbejdere, som koncernen er nået op på, blandt andet efter fusionen med Glenco og L&H-Rørbyg i 2015.
Her kan man slå billeder op fra en opgave, kommentere på andres billeder, læse beskeder fra ledelsen og se udbud af kurser.
- Ved at blive mere aktive i kommunikationen og inddrage medarbejderne i højere grad vil vi styrke det her Kemp & Lauritzen-fællesskab og gøre stoltheden over at arbejde i virksomheden endnu stærkere.
I forhold til at skabe sine egne ledere mener Peter Kaas Hammer ikke, at branchen som helhed har været dygtig nok til at klæde nye ledere på, når de er blevet flyttet fra en teknisk specialistrolle til en lederstilling.
Opretter egen lederskole
- Vi tager typisk folk med teknisk afsæt og sætter dem ind i en ledelsesmæssig rolle, fordi vi ikke bare kan bruge ledere udefra. Hvis man ikke forstår sine bits and bytes i den her branche, får man simpelthen savet benene af nedefra.
- Men når vi så gør det, skal vi dælme også klæde dem ordentligt på, og det kommer vi til at investere mere i, siger han.
Kemp & Lauritzens lederkurser afholdes typisk eksternt, men koncernen har planer om at skabe sin egen skole.
- Vi kommer til at arbejde med en intern platform, en slags Kemp & Lauritzen-skole, hvor vi kan skabe egne ledere. Jeg tror på, at kombinationen af en stærk teknisk forståelse og gode ledelseskompetencer er en af nøglerne til en god forretning.
Kemp & Lauritzen vil uddanne egne ledere
Fokus på at udvikle og holde på egne medarbejdere får større betydning for teknikentreprenøren