Selv om de senere års voldsomme byggeboom for hoteller i hovedstaden klinger af, så oplever København og dele af provinsen øget interesse fra internationale kæder.
- København er blevet et større hotelmarked, byen er rykket en klasse op og konkurrerer i nogle sammenhænge nu med byer som Barcelona og Berlin, så flere internationale kæder har fået øjnene op for vores hovedstad, påpeger Nadeem Wasi, medlemschef i brancheforeningen Horesta for blandt andet hoteller.
Som eksempler nævner han, at den tyske A&O-kæde sidste år indviede et hostel på Nørrebro, mens hollandske CitizenM næste år åbner et hotel ved Rådhuspladsen. Et andet nyt hotelnavn i hovedstaden fra 2019 bliver Moxy, et varemærke under Marriott-kæden med åbning i Sydhavnen.
Også kig på Sønderborg
De udenlandske investorer har mest kig på København og måske Aarhus, men i Sønderborg skal tyske RIMC fra foråret 2019 drive Alsik-hotellet, hvor PFA er blandt investorerne i selve ejendommen.
- Efterhånden har danske og nordiske hoteloperatører sat sig godt på markedet og foretaget de fleste af de investeringer og placeringer, de har ønsket sig. Dog er det ikke slut med projekter i København, lyder vurderingen fra Emil Lindvang Bentsen, som er konsulent i Nordic Hotel Consulting (NHC).
Blandt byggeivrige danske kæder er Arp-Hansen, Cabinn, Comwell og Zleep, mens nordiske aktører for eksempel tæller Scandic med hele fem danske projekter på vej og norske Nordic Choice med to københavnske hoteller i støbeskeen.
Flere internationale kæder vil ifølge Emil Lindvang Bentsen gerne have del i det voksende danske hotelmarked, og det kunne NHC for eksempel aflæse i form af rekord mange deltagere ved sin seneste NHC-Conference i maj om hotelinvesteringer i Norden.
Her svarede halvdelen af deltagere på spørgsmål om blandt andet hotelplaceringer, og 60 procent vurderede København som et attraktivt eller meget attraktivt marked at investere i.
Et udvidet marked
Emil Lindvang Bentsen vurderer, at mange udenlandske kæder kigger på København, blandt andre franske Accor, canadiske Four Seasons, amerikanske Hyatt og hollandske Zoku.
Når og hvis internationale hotelkæder åbner her i landet, vil det i sagens natur øge konkurrencen, men samlet set give fordele for hotelbranchen, vurderer Nadeem Wasi fra Horesta:
- I det omfang, der kommer nye kæder til hovedstaden eller andre dele af landet, så vil det udvide markedet, fordi de har loyalitetsprogrammer, som vil trække faste kunder hertil.
Hotelkæder kigger på København
En stribe internationale kæder har fået øjnene op for København - og for andre danske byer. Det kan øge den samlede hotelomsætning, vurderer brancheorganisation