Kombinationen af høj efterspørgsel i markedet og en strategisk satsning på komplekse opgaver har været guld værd for Ambercon. Den nordjyske betonelementproducent kom ud af 2017-regnskabet med et resultat før skat på 49 mio. kr., hvilket ikke er set bedre i virksomhedens historie.
Satsningen på komplicerede opgaver er dog ikke det eneste strategiske valg, Ambercon har foretaget i løbet af de sidste par år. Et andet eksempel er et fravalg.
- Vi er gået i en anden retning end mange af vores konkurrenter, som har haft travlt med at udvide. I stedet har vi fokuseret benhårdt på vores forretning og arbejdet på at få endnu mere ud af de bestående rammer, siger adm. direktør Torben Enggaard.
- Det giver ikke mening at udvide, før man er på den absolut maksimale kapacitet. Og der kan vi bare se, at vi bliver ved med at kunne vride mere ud af maskinen.
Et tredje eksempel er insourcing. Det koster simpelthen for mange penge at udbedre fejl, når skaden først er sket.
Et vildt flot hus
- Vi insourcer alt det, vi kan, så vi er sikre på, at tingene bliver lavet rigtigt og til tiden, siger Torben Enggaard, som netop har offentliggjort planerne for en kombineret udvidelse af tømrerværkstedet i to etager, et oplevelsescenter i tegl og beton samt helt nyt stenskæreområde til forarbejdning af tegl til Ambercons elementer.
Også på Ambercons faciliteter i Genner mellem Haderslev og Aabenraa er der planer om at opgradere.
- Det bliver et vildt flot hus, som kan samle de medarbejdere i Sønderjylland, der i dag sidder ret spredt og har nogle kantinefaciliteter, der ikke er tidssvarende, siger Torben Enggaard om den hovedbygning, der kommer til at rumme administration, tegnestue, velfærd og kantineforhold, når den efter planen står færdig i tredje kvartal af 2019.
Elementproducent vrider maskinen og insourcer mere
Den stigende efterspørgsel i markedet er kun en del af forklaringen på rekordoverskuddet hos Ambercon