23948sdkhjf

Brobyggeri skrider planmæssigt frem

Arkil forventer at aflevere den nye Alfred Nobels Bro i hovedstaden til efteråret

I Københavns Sydhavn, ved Frederiksholmsløbet ved Enghave Brygge, opfører anlægsentreprenøren Arkil projektet Alfred Nobels Bro for Københavns Kommune.

Arkil blev udpeget til entreprisen sidste år og forventer at aflevere til efteråret, hvor broen skal være klar til fodgængere og cyklister.

Broen snor sig i alle tænkelige retninger, hvilket blandt andet har givet udfordringer omkring fundamenter og pæle til forskalling og stillads.

- Det har været en meget stor udfordring at placere pælene, fordi de er placeret meget nøjagtigt mellem store el- og gasledninger, som ligger på langs i kanalen og som under ingen omstændigheder må berøres eller beskadiges, siger afdelingssouschef Esben Fogh Nielsen fra Arkil Fundering A/S Vandbygning i en pressemeddelelse.

Fire fundamenter
Den kommende Alfred Nobels Bro udføres af Arkil Bro & Beton.

Broen ligger på fire fundamenter, bestående af spunsgruber, der efterfølgende er udstøbt med beton til -3,50 m under normal vandstand.

Denne betonprop danner fundament for brosøjlerne, som står op af spunskasserne som grå svaner.

Til at bære selve brostilladset, som brodækket skal støbes på, er der vibreret og rammet 257 H-profiler i kanalbunden.

GPS-styret præcisionsarbejde
Hele processen er blevet styret og overvåget af Arkil Fundering & Vandbygnings teknikere og tilsyn fra såvel bygherre som Energinet under hele rammearbejdet.

- Vi følger og kontrollerer alt via GPS. Det gælder både placeringen af spuns og pæle, men også korrekt orientering af pram og prammens støtteben for at undgå skader på ledninger. Og det er lykkedes os at udføre hele funderingen uden utilsigtede hændelser undervejs, siger Esben Fogh Nielsen.

Pælene er nedbragt i en kombination af vibrator monteret på en 25 tons gravemaskine og efterrammet med en Junttan PM23 rammemaskine. Da kanalbunden består af meget bløde jordlag øverst efterfulgt af hård kalk, har den kombination af maskiner været nødvendig, lyder forklaringen fra entreprenøren.

Meget byggeaffald
Nedbringning med vibrator har været en nødvendigt for at kunne placere pæle inden for de krævede tolerancer. Gennem årtier er der kommet en del byggeaffald i kanalen, som har vanskeliggjort præcis nedbringning af pæle. Her kommer vibratoren til sin ret, da pælene kan køres op og ned, indtil man når den rigtige position.

Det hele er udført fra prammen Ulla, der med sine 11 gange 31 m passer godt til opgaven, da afstanden mellem spunsgruberne kun er 14 meter. Med prammens beskedne dybgang, har det også været muligt at sejle alle steder i kanalen uanset dybde.

Hen over sommeren pågår forskallings- og armeringsarbejde. Hele projektet forventes afleveret til bygherren den 1. oktober 2018.
Munk

Alfred Nobels Bro

Hvad: Cykel- og fodgængerbro (fra 2018). For bilister først fra 2023 på grund af byggeriet ved Sydhavnsmetroen
Navngivet Alfred Nobels Bro i sammenhæng med fremtidens vejnavne på Enghave Brygge i København, hvor en mindre park, tre små pladser og 14 nye veje alle opkaldes efter modtagere af Nobels Fredspris
Bygherre: Københavns Kommune
Arkitekter: Cobe
Ingeniør: Moe
Entreprenør: Arkil

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109