23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Kunsten som organisk arkitektur

Resultatet af Kirk-familiens bestillingsarbejde for ni år siden hos kunstneren Olafur Eliasson, står nu færdigt i Vejle og har fået navnet Fjordenhus

Allerede ved ankomsten til bygningen på Havneøen 1 i Vejle, er man ikke et sekund i tvivl om, at her står et regulært kunstværk.

Det sker i kraft af en bygning, der kommer op af vandet med sine fire sammenhængende cylinderformede bygningstårne med indbyggede elipser og en bro ind til betonkajen.

Betonkajen er en del af projektet, der er lavet for at give plads og rum til bygningen, så den også kan beskues lidt på afstand.

Kunstneren Olafur Eliasson er selv kommet for at give pressen et indblik i, hvordan han har tænkt sig huset, og man kan godt se på den ellers lidt generte mand, at han er stolt af sit værk. For et værk er det.

Helt unikt
Ingen huse ligner det, og alt er fremstillet specielt til huset - helt ned til møbler, døre og vinduer, og man leder forgæves for at finde en ret vinkel i huset. Selv skabslåger er skæve, og dørene er buede og det gælder også glasset.

- Jeg går meget op i håndværk, og huset her skulle udstråle godt håndværk samtidig med, at det skal have en organisk struktur, hvor jeg har arbejdet med at få lyset og luften til at komme ind i bygningen, så beskueren bliver udfordret lidt, fortæller han.

Og håndværkerne har været på arbejde:

- Murerne har virkelig været helt fantastiske. De er gået op i det med liv og sjæl og har taget udfordringerne til sig. Det er meget dygtigt lavet. Hver enkelt sten er bevidst sat lidt skævt, og det er der nogle af murersvendene, der tvivlede lidt på. Men sagen er jo, at murene skal have et lidt ujævnt udtryk, så sådan blev det, fortæller Eliassen.

Når man går rundt i bygningen, flytter linjerne i huset sig for en. Det skyldes elipsernes indflydelse, og det gør,at man kigger en ekstra gang. Det nederste niveau er i dobbelt højde og åbent ud til vandet. Her fornemmer man nærmest en stemning som i en kirkebygning, men i meget tæt kontakt med klimaet. Det er netop det, som Olafur Eliassen gerne ville opnå.

Ikke arkitekt
På spørgsmålet, om det er kunst eller arkitektur, han har lavet, svarer han:

- I virkeligheden var det jo modigt af bygherren at komme til mig, for det her er jo den første hele bygning, jeg har lavet. Men jeg er ikke arkitekt. Jeg arbejder med det kunstneriske udtryk, og derfor er det også vigtigt at arkitekterne, som jo sidder i Berlin, får en del af æren for det her under Sebastian Behmanns ledelse. Ham har jeg samarbejdet med i 15 år, og det er et tæt samspil med ham og hans hold, der får det til at fungere, siger Eliasson.

Ingen overraskelser
På spørgsmålet om, hvorvidt der slet ikke har været overraskelser undervejs, siger han:

- Den helt store overraskelse er, at der ikke har været overraskelser undervejs. Mange tror, at det er sådan lidt tilfældigt, hvordan vi har arbejdet os frem. Men sagen er at hele huset var gennemtegnet og beregnet, inden vi satte i gang, siger han.

Byggeriet blev dog forsinket lidt som følge af Pihl & Søns konkurs. Firmaet var i første omgang hovedentreprenør på projektet, men det blev ændret til Jorton A/S, der har forestået selve byggeriet.

Prisen for et så unikt byggeri tales der slet ikke om. "Et trecifret millionbeløb" er det nærmeste man kommer, men et gæt er nok ikke under trekvart milliard kroner.

Da rundturen er færdig, og vi via broen forlader bygningen, står næste hold af pressefolk klar fra Financial Times, New York Times og andre internationale medier, der skal se, hvad Olafur nu har bedrevet midt i Vejle Havn.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.199