Hos alle vognmænd, der kører entreprenørkørsel med lastvogne, er der i regnskabet en post, der hedder dæk.
Og mens der fokuseres meget på teknologisk udvikling på motorer med hensyn til minimering af udledninger og forurening, så er dækket en del af nøglen til både mere sikker kørsel, en bedre driftsøkonomi og en bedre miljøprofil.
Men mange har fortsat den indstilling, at dæk er noget der skal være så billigt som muligt og køre så langt som muligt. Alt andet imellem er ligegyldigt.
Men spørger man hos dækproducenter, entreprenører, og entreprenørvognmænd, så er det ikke helt ligegyldigt, hvad man gør.
- Vi har et årligt budget på 750.000 kroner og op til en million kroner til indkøb af dæk til vores 37 lastbiler, fortæller værkfører, René Holten Frederiksen fra firmaet Benny Rasmussen & Søn i Gilleleje.
Det er ikke ligegyldigt
Han fortæller at det bestemt ikke er ligegyldigt, hvilket underlag man kører på, og hvilken dæktype, der vælges.
En stor del af firmaets biler kører eksempelvis asfalt, og stiller krav til dækket, fordi vejtemperaturen er høj, og underlagt oftest klistret. Hvis ikke dækket er i stand til selv at smide stenene fra sig, så slider de på dækket og ødelægger det på sigt.
- Ligeledes er det, når vi kører i en grusgrav. Dækket skal passe til opgaven, men det skal også kunne køre ordentligt på vejen, uden at støje for meget og uden at svine for meget, siger han til Licitationen Byggeriets Dagblad.
I firmaet bruger man for det meste Continental dæk, men har også andre muligheder. Der er også billigere alternativer, som man også anvender.
Dæk på maskiner
Når det gælder entreprenørmaskiner, er der også brug for at skifte dæk ind imellem.
Hos entreprenørfirmaet M.J. Eriksson, siger adm. direktør Jørgen Eriksson om forbruget af dæk:
- Jeg tror vi bruger omkring en halv million kroner på dæk om året. Vi har omkring 400 maskiner, men det er langtfra dem alle der har gummihjul, men vi har da en række dumpers og læssemaskiner, der kører på hjul, så der skal da skiftes et dæk i ny og næ. Her kigger vi nok en del på prisen, og vi er da opmærksomme på dæktype, siger han til Licitationen byggeriets Dagblad.
Det sker da, at man skal skifte dæk ud på en af de store dumpers:
- Og det er jo ikke helt billigt. Et af de brede dæk til sådan en maskine koster omkring 22.000 kroner, så det er da en post, siger han.
Jørgen Eriksson er også opmærksom på, at maskinerne skal køre med korrekt tryk, men siger også at det er kompliceret, fordi maskinerne kører på meget forskelligt underlag:
- Jeg er jo godt klar over at det koster lidt på dieselolien, men en maskine kører typisk ikke på samme underlag hele tiden, og nogle gange er et lavere dæktryk ligefrem en fordel, siger han.
Maskinens alder tæller
Når der skal skiftes et dæk ud, så vurderes det også hvor langt maskinen har igen.
- Jeg regner med at vi kører 6.000 timer på et sæt dæk. Når vi skal skifte dæk ud, ser vi også på, hvor lang levetid, der er tilbage i maskinen. Er det kort tid, så sætter vi et billigere kineserdæk på, men skal den køre flere år frem, så sætter vi et godt dæk på, eksempelvis et Michelin-dæk, siger han til Licitationen Byggeriets Dagblad.
Hos leverandørerne af entreprenørmaskiner, har man typisk et standarddæk på, men er der tale om specialopgaver, for eksempel kørsel med skrot, er der hensyn at tage:
- Så skal dækket være langt kraftigere bygget og have mere gummi, så det kan modstå stikskader, men almindeligvis leverer vi maskinerne med Michelin-dæk, eller alternativt Bridgestone eller Goodyear, fortæller Bo Michael Mikkelsen, produktchef hos Pon Equipment, der leverer CAT-maskiner i Danmark.
Ingen af de maskinimportører, som Licitationen har talt med, har et reelt eftersalgsmarked på dæk. Dertil er konkurrencen for hård og marginerne for små.
Dæk til entreprenørbiler og -maskiner i stærk udvikling
Entreprenørkørsel stiller hårde krav til dæk, fordi underlaget skifter - og dæk er ikke en lille ting på budgettet