23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Analyse: Et problem med flere fædre

Modulbyggerne står lige nu midt i et godt år, hvor alle muligheder for at øge indtjeningen er til stede

Årsagerne er flere og ikke nødvendigvis enslydende, når modulbyggernes vigende indtjening i løbet af det sidste regnskabsår skal forklares.

Fælles for de fleste virksomheder gælder, at de har investeret store beløber i at udvide både faciliteter og medarbejderstab over de senere år. Den slags investeringer giver et umiddelbart bagslag, når flere store opgaver - både i byggebranchen generelt og hos modulbyggerne lokalt - bliver udsat.

Modulbyggernes mål for overskudsgrader er tættere på entreprenørernes 5 procent end typehusbyggernes 10 procent. Der skal derfor ikke de store udsving til, før millioner forvandles til sekscifrede beløber hos de mellemstore modulbyggere.

Scandi Byg og BM Byggeindustri - som er branchens to store virksomheder - har begge brugt den sidste håndfuld år på at omstille sig fra at være "mindre mellemstore" til "store mellemstore" virksomheder. Det koster administrative og organisatoriske ressourcer, ligesom det stiller krav til flere og forandrede processer. Det kunne man se på bundlinjen hos Scandi Byg i 2016 og hos BM Byggeindustri i 2017.

Begge virksomheder insisterer i dag på at være inde i en bedre gænge end før, og samme melding lyder fra feltet af virksomheder under de to store. Selvforståelsen i branchen stiger i takt med efterspørgslen, og mens modulbyggerne før blev set som leverandører af skurvogne, konkurrerer de største i dag på lige fod med branchens mest kendte entreprenører om store boligopgaver.

Samme proces foregår eksternt. Hos ABC Pavilloner er direktør Kjeld Facius glad for ABC-brandet, mens han erkender, at "Pavillon"-delen ikke vækker lige stor begejstring alle steder. Løsningen har været at starte et helt nyt firma, som integrerer brandnavnet på det, der vist kaldes for "moderne dansk": Concept Living A/S by ABC.

Modtagelsen har været overvældende, bedyrer Kjeld Facius, der derfor er lige så optimistisk som kollegaerne i branchen. Og det kan der være mange gode grunde til. For med udvidede produktionsapparater, godt fyldte ordrebøger og fremskudte brystkasser tyder meget på, at 2018 bliver modulbyggernes bedste år længe.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.19