(FRANKFURT) Legrand Scandinavia går nu ind i direkte konkurrence med andre store spillere om flere markedsandele i Danmark.
- Vi har nordiske ambitioner og vil gerne være større også i Danmark, primært baseret på organisk vækst og under hensyntagen til de ressourcer vi har - med de 26 ansatte vi har på hovedkontoret i Hvidovre. Efter i en periode at have været væk fra Sverige er vi nu tilbage med vores egen folk, en salgschef, en sælger og administrativ medarbejder, siger Anita La Fontaine, nordisk salgsdirektør og eksportansvarlig hos Legrand Scandinavia.
Licitationen møder hende på den hektiske Light+Building messe i Frankfurt, hvor firmaer med lysteknik og teknologiløsninger til byggeriet hvert andet år sætter hinanden stævne.
Hun fortæller, at virksomheden også har samarbejder i Norge og netop lige haft en agent på Island for at sondere terrænet.
Tage markedsandele
- Kabelmanagement er vores hovedbranding, kernen i forretningen, og siden 2010 har vi fået flere og flere produkter i huset, siger hun.
- Nu udbyder vi plastkanaler og afbrydermaterialer, og det er her, vi måske kan tage markedsandele fra andre spillere i branchen, der tidligere har siddet tungt på stikkontakter og afbrydermateriale. Vi har tidligere ikke fået lov til at installere europamateriale, men i 2012 fik vi tilladelse til at opstille kontakter med sidejord, og det sælger vi i dag i vores gulvbokse, På den måde kom vi ind på markedet for nybyggeri og renovering, fortæller Anita La Fontaine.
- Af større danske opgaver er Royal Arena og Copenhagen Tower samt Viborg Sygehus, hvor vi nu er i gang med at levere kabelbaner, siger hun og tilføjer:
- Folk kender os for kabelmanagement og vi har vores eget lager, mens flere af vores konkurrenter har lager i udlandet eller deres ting opbevaret hos grossisten.
Ny teknisk afdeling
Virksomheden har leveret strømskinner til Viborg Sygehus, og det kan de gøre, fortæller Anita La Fontaine, fordi de også har fået en teknisk afdeling op at køre:
- Det skal nemlig tegnes og måles op ude på byggepladsen, fordi det er så teknisk, og netop dén tekniske afdeling fik vi i begyndelsen af 2016 ressourcer til at bygge op. Men vi er jo ikke 1.000 ansatte i Danmark, så vi må nøje vælge vores kampe, ud fra de kompetencer, vi har, siger hun.
- Derfor er planen at vokse organisk og i Sverige har vi siden 2017 haft stor succes, og omsætningen er steget med et tocifret procenttal, siger Anita, som også har været med til at åbne den første afdeling med afbrydermateriale hos Bauhaus i Malmø.
Men lige at komme ind i Bauhaus i Sverige har været et toårigt projekt. Alene oversættelsen af alt til svensk har været tidskrævende.
- Og her må jeg sige, at mens Frankrig måske tror, at Norden bare er Norden, så er der væsentlige forskelle i den måde, vi gør tingene på, ikke mindst i forhold til hvordan vi installere tingene.
- Før du er på det professionelle marked for afbrydermateriel har du ikke noget at gøre på gør-det-selv-markedet. Det kan dog sagtens lade sig gøre at få andre el-produkter ind på gør-det-selv markedet.
Og under alle omstændigheder skal der kæmpes, siger hun, og glæder sig over, at Frankfurt-messen er et så stort udstillingsvindue.
- Hos os har vi vores såkaldte Eliot-program, der er en sammentrækning af el og internet of things, men vi har endnu ikke introduceret det i Skandinavien, men arbejder på det. Kort sagt går det ud på, at tingene kører via din mobil eller iPad og du kan styre alt fra dørklokker over belysning til energiforbrug. Du kan via en downloaded app også tænde og slukke dine lamper, hvis du er på rejse, siger hun til Licitationen, mens en strøm af mennesker besøger virksomhedens stand.
Hvornår kommer den til Danmark og Skandinavien?
- Vi har lige nogle standarder, der skal godkendes, og vi skal sikre os, at det hele kører på det rigtige frekvensområde, og i løbet af i år sikre os, at det kan køre på det danske el-marked. Så rent administrativt er der nogle standarder, vi skal have på plads, før Eliot kan skydes af.
- Også grønne bygninger er vigtige for os, og vi arbejder meget med bæredygtighed, siger hun.
Fransk elgigant indleder nordisk offensiv
Med base i Danmark vil den franskejede el- og kabeludstyrsvirksomhed indlede offensiv med nybyggerier, renoveringer og digitalisering i front