23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Det offentlige bruger mindre på veje næste år

Midler til vedligehold af offentlige veje holder et stabilt niveau i 2018 og 2019, men både stat og kommuner holder på bremsen, når det kommer til at smide penge efter nye projekter

Det offentliges pulje til vedligehold og anlæg af nye veje vil falde med 800 mio. kroner svarende til cirka 7 procent til næste år ifølge en prognose fra Dansk Byggeri, der blev offentliggjort for nylig i organisationens konjunkturanalyse.

- Investeringsniveauet for hele anlægsområdet ligger nogenlunde fladt i forhold de seneste år, men især vejområdet peger nedad, da vi går ind i en periode, hvor der afsluttes flere projekter, end der påbegyndes, siger cheføkonom Bo Sandberg fra Dansk Byggeri.

Fra 12 til 11 milliarder
Små 12,2 mia. kroner brugte staten og kommunerne på nyanlæg og drift og vedligehold af veje i 2017. Det ser ud til at falde med små 200 mio. kroner i år for så at tage et dyk til 11,2 mia. kroner til næste år, hvis Dansk Byggeri får ret i sin forudsigelse.

Det skaber frustration i branchen.

Anlægsloft får skylden
- Vejområdet hænger i bremsen i øjeblikket. Politikerne taler om, at der er brug for at sætte flere penge af, men der sker ikke noget, siger branchedirektør Henrik Friis fra Danske Anlægsentreprenører under Dansk Byggeri.

Det er særligt færre midler til nyanlæg i kommunerne, der trækker ned i 2019.

- Behovet er der, men kommunerne er hæmmet af anlægsloftet, som holder dem tilbage. Efterslæbet på de kommunale veje bliver større og større, hvilket også ud fra et samfundsøkonomisk perspektiv er skidt. Jo mere slidte vejene er, desto dyrere bliver det at vedligeholde dem, siger Henrik Friis.

Til gengæld ventes Vejdirektoratet at bruge over en halv mia. kroner mere på nye veje i 2019. De ekstra midler kommer primært fra den fynske motorvejsudvidelse, der kom på den seneste finanslov, og efter planen skal anlægges i perioden sommeren 2019 til ultimo 2022.

- Det er et godt eksempel på den stop and go-tilgang, der eksisterer i Danmark, hvor projekterne drypper frem fra år til år. Vi ser misundeligt mod Norge og Sverige, hvor man har vedtaget langsigtede investeringsplaner for at sikre infrastrukturen. Det giver entreprenørerne langt bedre muligheder for at planlægge og den mest rentable fremdrift, siger branchedirektøren.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.14|