23948sdkhjf

Omfattende renovering spærrer Gammel Lillebæltsbro i 20 uger

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Anlægsentreprenøren Arkil A/S renoverer Gl. Lillebæltsbroen fra 22. maj og frem til efterårsferien

Gl. Lillebæltsbroen bliver spærret for vejtrafik i 20 uger fra 22. maj, mens anlægsentreprenøren Arkil A/S gennemfører en renovering af broen for Vejdirektoratet.

- Vi har fundet frem til den periode i 2018, hvor vejrbetingelserne er mest egnet til at renovere Gl. Lillebæltsbroen. Det er en meget omfattende og nødvendig renovering, som vi mest effektivt kan gennemføre, hvis entreprenøren Arkil A/S kan arbejde på broen uhindret af vejtrafikken.



- Derfor har vi valgt at spærre Gl. Lillebæltsbroen for vejtrafik i hele perioden. Til gengæld bliver den samlede renoveringsperiode så kortere," siger specielkonsulent i Vejdirektoratet, Shahriar Honar, i en pressemeddelelse.

Flytter trafik
Trafikanter kan i perioden benytte Lillebæltsbroen, hvor der også er fundet en løsning for langsomkørende køretøjer.

I 2018 består arbejdet primært af fugtisolering på kørebanen og betonreparation på undersiden af brodækket. Arkil starter arbejdet 22. maj, og renoveringsperioden varer 20 uger. Det vil sige frem til efterårsferien.

Gl. Lillebæltsbroen vil være spærret for vejtrafik i hele perioden, så vejtrafikanterne skal i stedet benytte sig af Lillebæltsbroen. Dette gælder også erhvervsliv med langsomkørende køretøjer. Vejdirektoratet har fået politiets tilladelse til at arrangere eskorter af erhvervets langsomkørende køretøjer over Lillebæltsbroen, mens Gl. Lillebæltsbro er spærret for vejtrafik både i 2018 og 2019.

Togdriften fortsætter uhindret, ligesom gangstien til gående, cyklister og knallert 45 også er åben i langt det meste af perioden. Undtaget er nogle enkelte nætter, hvor arbejdet kræver, at man lukker fællesstien.

Munk

Gammel Lillebæltsbro
  • Den ”gamle Lillebæltsbro” blev opført i årerne 1925-1935 og var den første faste forbindelse mellem Jylland og Fyn
  • Broen er 1178 meter lang, 57 meter høj og kostede 32 mio. kroner
  • Med den samtidige indsættelse af nye lyntog faldt transporttiden mellem Jyllland og hovedstaden betragteligt
  • Stålgitterbroen blev opført af det danske entreprenørfirma Monberg og Thorsen i samarbejde med tre tyske firmaer
  • Allerede i 1950’erne betød udviklingen i bilismen dog, at der blev behov for en ny forbindelse over bæltet, og en ny Lillebæltsbro stod færdig i 1970
Kilder: danmarkshistorien.dk (Aarhus Universitet), Visit Lillebælt
Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Top 10: De har byggebranchens største overskudsgrader

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Femern-byggeri fortsætter trods EU-dom

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Danskprojekteret megaprojekt: Norges svar på Golden Gate Bridge er åbnet

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Fynsk stål til Københavns metro

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Lad lyset komme ind

De kæmper om at bygge fire nye renseanlæg

Ny københavnerbro afslører havnens længste bænk

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Topchef i tale
Strategiske partnerskaber er ikke en guldgrube for Enemærke & Petersen

Plus

Topchef i tale
E&P udskyder vækstambition for Vest-afdeling

Byggeriets Top
Top 10: Her er byggebranchens største virksomheder

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Julefrokost-dilemma: Fanger bordet hvis man siger op?

Virtuelt spil skal hjælpe byggebranchen med nyt aftalesystem

Plus

Kraftig stigning i sort arbejde

Plus

VAM klar til østjysk offensiv med nyt kontor

Anlægsentreprenøren fra Djursland har åbnet nyt kontor i Aarhus

Se billederne: Spektakulær bromontage sætter danmarksrekord

Fire skal byde på 190.000 m2 havneudvidelse

Tre politikredse skiller sig negativt ud med trafikulykker

Styrket samarbejde mindsker ulykker ved højresving

Ikonisk københavnerhal slår igen dørene op

Syv år efter ødelæggende brand står K.B. Hallen igen, og det blev i går fejret med en stor ceremoni

En boring i nattens mulm og mørke

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Økonomiske vismænd: Dansk økonomi har udsigt til flere år i topform

Metroselskab får millionbøde

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Boganmeldelser
Kom brødre lad os rejse !

Debat
Ny generation af grønne asfaltbelægninger

HM Entreprenør henter tidligere VAM-chef

Motorvej til over 200 millioner på vej i udbud

Manglen på arbejdskraft er på retur

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kloakrørlæggeruddannelsen - nu også i Randers

Christian er udlært elektriker hos EL:CON i Fredericia - og han tager gerne ansvar

BIM og Danske Landskabsarkitekter

EffiMat ønsker glædelig jul og godt nytår

Vil du være kloakmester i 2019? Næste holdstart er 4. februar 2019

Fibox inspektions-vinduer til montering på alle typer materialer

Net-tekniker

NExsT udgave 4. er udkommet - læs bladet online

300 dage uden ulykker i Irmabyen

PanPac ønsker glædelig jul og godt nytår

Brandsikring af det nye Regionshospital i Gødstrup

Nyt hus i funkisstil i Nørresundby med Sundolitt KUB

Moovit - ikke bare en køkkenskuffe!

Nyt lift-katalog fra CP

Dansk Byggeri IT-messe 2019

Varmepumpe uden udedel - bestil på webshop!

Vault Workshop

Bliv udstiller på EL & TEKNIK 2020 nu og få rabat

KTR BoWex Buetandskobling

InfoScreen fra Softcontrol

C2Elements teglbaguettes gør Midtbyens Gymnasium i Viborg til noget særligt

arkitekterne BJØRK & MAIGÅRD ApS tegner luksus alpevillaer i Gug Alper

Uddannelsesansvarlig, der skal få unge ind i tagdækkerfaget

Glædelig jul og godt nytår

Den lige vej til nye medarbejdere ... hvordan?

Send til en kollega

0.363