23948sdkhjf

DAGENS LEDER: Nemt at være Femern-bagklog

Det mener Licitationen, Byggeriets Dagblad

Når der nu fra tysk hold brages frem med, at man burde have ventet med at underskrive Femern-kontrakter med entreprenører, til en tysk godkendelse af projektet var på plads, samt at det kan få store økonomiske konsekvenser for projektet, så er det vigtigt at få hele historien med.

For at bruge en kendt dansk tidligere byggematadors udtryk, så kan det da i "bagklogskabens ulideligt klare skær" godt se mærkeligt ud, at man valgte at overhøre en tysk advokats betragtninger.

Sagen er bare, at Femern-projektet har trukket ud i urimeligt lang tid, og udmeldingen kan godt være et led i et spil om hvem, der har det moralske overtag. Fakta er, at byggeriet burde have været i gang for længst.

At det bliver dyrere, når kontrakter skal genforhandles, kan vel ikke komme bag på nogen. Det er naturligt, at kontrakter skal genforhandles, hvis de tidsmæssige rammer udløber.

Det er dog naturligvis angribeligt, hvis man bevidst har valgt ikke at orientere Folketinget om de tyske bekymringer, men omvendt er der måske også tendens til kø ved håndvasken, for politikerne læser også aviser. Her kunne de nemlig allerede dengang orientere sig om, at der var tyske protester, og at den tyske godkendelse godt kunne trække ud.

Sådanne store anlægsprojekter løber over så lang tid, at rammevilkårene undervejs ændres, og derfor må man løbende tilpasse projektet. Dengang havde man formentligt estimeret at den tyske godkendelse ville komme, omend forsinket.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141