23948sdkhjf

Rådgivning er en vigtig vare

Byggecentrene har også kompetent, faglig rådgivning på hylderne

Fyldte ordrebøger og mangel på kvalificeret arbejdskraft stiller store krav til effektiviteten i dansk byggeri. Det oplever man hos landets byggecentre, som håndværkerne i øjeblikket strømmer til for at få ny viden om systemer, løsninger og produkter, der kan gøre dem dygtigere.

Sådan lyder det fra Brancheforeningen Danske Byggecentre, som repræsenterer en stor del af de danske trælast- og byggecentre.

Baggrunden for håndværkernes øgede tilstrømning til byggecentrene er til at tage at føle på. Både i forhold til mængden af byggematerialer der langes over disken, byggecentrenes øgede omsætning og en byggeaktivitet, som buldrer derudaf med en samlet vækst i de første tre kvartaler af 2017 på 7,4 procent sammenlignet med samme periode 2016.

Samtidig har højere økonomisk aktivitet i Europa medført, at udbuddet af udenlandske arbejdstagere i Danmark er faldende, hvilket stiller helt nye krav til håndværkerne. Ikke mindst når det gælder generel byggeteknisk viden, men også når det gælder specifik produktviden.

Centre for viden
Brancheorganisationen Danske Byggecentre analyserer markedet for at rådgive byggecentrene bedst muligt i forhold til markedsudviklingen.

Her spiller byggecentrene som centre for viden om byggeteknik og materialer en afgørende rolle.

- Når vi både oplever høj aktivitet, fortsat vækst og mangel på arbejdskraft, så stiller det store krav til, at man i byggeriet - og især håndværkerne - kan lave mere pr. time. Det stiller igen krav til høj faglig dygtighed, smarte løsninger og innovative produkter, der øger effektiviteten, siger Palle Thomsen, adm. direktør for Brancheforeningen Danske Byggecentre.

Og det mærker man altså ikke mindst i landets byggecentre, forklarer Palle Thomsen.

- Man kan ikke google sig til alt, så professionel rådgivning har stadigvæk en afgørende betydning for håndværkernes effektivitet og det byggemæssige resultat, understreger han.

Tager opgaven alvorligt
Og byggecentrene tager deres opgave alvorligt. I det seneste år har 20-25 procent flere håndværkere således lagt vejen forbi byggecentrene for at deltage på kurser, produkt præsentationer og lignende.

De enkelte byggecentre arbejder ofte tæt sammen med leverandører af byggematerialer, værktøjsmaskiner og udstyr. På den måde sikrer man, at det er den seneste viden der bringes til torvs.

Men også det beredskab, de enkelte byggecenter-ansatte kan mobilisere, når håndværkerne kommer forbi og spørge om et produkts egenskaber er afgørende.

Her stiller en lang række af leverandørerne effektive, digitale hjælpemidler til rådighed f.eks. i forn af apps, QR-koder eller effektive hjemmesider, så byggemarkedsfolkene hurtigt og effektivt kan rådgive kunderne.

Når Google giver op
Også på 2018-udgaven af Byggeri-messen kan man se, at rådgivning og faglighed prioriteres højt både blandt de mere end 300 udstillere og de besøgende.

- De besøgende har specifikt i vores brugerundersøgelser peget på endnu højere faglighed som vigtigt for deres messebesøg. Faglighed, man endnu ikke kan google sig til, siger Palle Thomsen.

Det er Brancheforeningen Danske Byggecentre, der arrangerer Byggeri’18. Og alt ser ud til at blive en stor succes på linje med messen i 2016, hvor messen blev besøgt af flere end 26.000 fagfolk, herunder arkitekter, ingeniører, bygherrer, entreprenører, håndværkere, byggecentre, leverandører og mange flere.

Byggeri-messen har gennem en årrække positioneret sig som en af Skandinaviens vigtige fagmesse for byggevarer.

Og med det øgede fokus på faglighed kan man tilføje, at messen er ved at markere sig som et decideret videnscenter for rådgivning og byggematerialer og andet udstyr til byggeriet.

Byggecentrene øger omsætningen
Ligesom for resten af branchen går det også godt for byggecentrerne. Det viser de seneste tal for omsætningen blandt de største medlemsvirksomheder i Danske Byggecentre.

Fra 2015 til 2016 steg den samlede omsætning med 4,8 procent, mens omsætningen for de tre første kvartaler af 2016 steg 5,3 procent i forhold til samme periode 2015.

For de tre første kvartaler af 2017 er omsætningen blandt medlemsforretningerne i Danske Byggecentre steget med 5,3 procent i forhold til samme periode 2016.
I kroner og øre er omsætningen blandt de største medlemsvirksomheder i Dansk
Byggecentre opgjort til 22,3 mia. kroner i 2015 og 23,4 mia. kroner i 2016.
Kilde: Danske Byggecentre

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109