23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Leverandør til nyt Storebælt-anlæg udpeges efter påske

Fire aktører har afgivet endeligt tilbud på et nyt betalings- anlæg til Storebæltsbroen, der skal være klar til næste år

Det oprindelige betalingsanlæg fra Storebæltsbroens åbning i juni 1998 kommer til at gennemgå en større ombygning og modernisering i 2018 og 2019, når en stor del af den tekniske indmad skal opgraderes.

Fire prækvalificerede selskaber afleverede den 5. marts deres endelige tilbud på opgaven, og vinderen udpeges inden længe.

- Vi forventer at udpege vinderen af konkurrencen lige efter påske, fortæller Martin Morsing Larsen, der er vicedirektør i det statslige selskab Sund & Bælt A/S, der har ansvaret for broen og dermed også betalingsanlægget.

Ifølge udbudsmaterialet er opgaven estimeret til 30 mio. kroner.

Højere fart
Ombygningen kommer blandt andet til at omfatte en opgradering af det udstyr, der aflæser Brobizz og muliggør fjernstyring af anlægget. Det skal blandt andet gøre det muligt at passere gennem anlægget med en hastighed på op til 50 km/t mod de nuværende 30 km/t.

Desuden skal det nye anlæg indeholde ny teknologi til aflæsning af nummerplader.

Indtil videre er det kun personbiler og mindre varebiler, der er omfattet, når Sund & Bælt fra den 21. marts gør det muligt at bruge nummerpladen som betalingsmiddel på Storebæltsbroen.

Men det vil ændre sig med det nye betalingsanlæg. Sund & Bælt oplyser, at motorcykler, personbiler med ønskenummerplade og lastbiler formentlig bliver omfattet.

Flere vogntyper
Overordnet kan selve trafikafviklingen ved nummerplade-betaling, der vil være noget langsommere end Brobizz, også komme til at gå hurtigere med det nye anlæg.

- Vi kommer til at kigge en del på bilisternes adfærd, når vi starter op med nummerpladebetaling her fra slutningen af marts. Og den viden kommer vi til at bruge, når vi sammen med vores kommende samarbejdspartner skal have det nye anlæg installeret, siger Martin Morsing Larsen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|instance-web02