23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Cowi spænder sig op til flere store broprojekter i Sydøstasien

Kinas enorme Belt & Road-projekt og ny vind i sejlene på Filippinerne giver optimisme hos Tina Vejrum, brochef hos Cowi

I disse dage arbejder et forhandlerhold fra den rådgivende ingeniørvirksomhed Cowi intenst med at få en kontrakt på et endnu fortroligt indisk anlægsprojekt hjem.

En af hovedkræfterne er Tina Vejrum, afdelingschef hos Internationale Broprojekter hos Cowi.

- De store opgaver er det, der motiverer os. Lige nu arbejder et team på over 100 mennesker med Canakkale 1915-broen i Tyrkiet, som bliver verdens største hængebro og den første, der får et frit spænd på over to kilometer, siger den 49-årige broentusiast til Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Broerne er det ultimative for Tina Vejrum, især de store spænd.

- For her er det funktionen og de tekniske krav, der dikterer formen. Og det er i virkeligheden mest interessant, når der bliver sat nogle grænser, og man skal udfolde sin kreativitet inden for det.

Hvor ser du fremtidens markeder for din afdeling?
- Sydøstasien er et marked, som jeg ser meget potentiale i, og der er stort behov for broer derude, men broerne er ikke et mål i sig selv; de er en del af en nødvendig forbindelse, en vej, en jernbane som også kan inkludere tunnel. Mit arbejde handler også om at forbinde steder, markeder og kulturer, siger Tina Vejrum.

Førstehjælp til megabyer
Hun påpeger, at den globale urbanisering stiller helt nye krav, hvis ikke mange bysamfund skal bryde sammen under de nye folkevandringer.

- Mens vi i Norden har udfordringer med nedslidt infrastruktur, handler det i for eksempel Sydøstasien og Afrika om at få nye mega-cities til at fungere, og det sker jo blandt andet ved undergrundsbaner, hvor vores tunnel­afdeling oplever masser af vækst. Behov for smarte løsninger på vandafledning, hvor transportveje lukkes i tilfælde af kraftig regn og de så forvandles til vandafledning, er områder, hvor vi som ingeniører i Danmark virkelig kan spille en rolle, siger Tina Vejrum.

- Broerne er vores flagskibe, men de er ofte en del af en større trafikløsning, siger Tina Vejrum, som aktuelt er involveret i det meget store Kina-initiativ Belt & Road (se faktaboks) samt samarbejdet på Filippinerne med den danske arkitektvirksomhed Dissing + Weitling.

Smagfuldt og genkendeligt
Tina Vejrum og hendes team har netop været til kick-off møde i Filippinerne i forbindelse med at selve byggeriet nu går i gang.

- Den er jeg meget stolt af, da vi ikke siden midten af 1990’erne har haft noget på bro- og transportområdet på Filippinerne, siger hun. 

Er der en rød tråd i jeres broprojekter ude i verden? 
- Vi laver noget smagfuldt og genkendeligt, som kobler sig til den lokale kultur. Det smukke er, når der opstår synergi mellem ingeniør og arkitekt, hvor det går op i en højere enhed. Det er jo tit de små detaljer og finesser, der udgør forskellen mellem et godt design og et ekstraordinært design. At få skabt en bro med de rette proportioner, tænkt ind i landskabet og kulturen, siger hun.

Er der greb ved det nordiske design, som virker i andre dele af verden? 
- Jeg tror det er en designfilosofi, at de strukturelle former og funktionaliteten dikterer, hvordan broen ser ud. Og hvis der er en klar logisk grund til, at tingene ser ud, som de gør, vil det typisk også være pænt og tiltalende at se på. Så funktionaliteten driver et langt stykke ad vejen designet, siger Tina Vejrum. 

Læs interviewet med Tina Vejrum i magasinet Arkbyg, der følger med Licitationen - Byggeriets Dagblad i dag.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.093|instance-web03