23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Bygherre forebygger mod klage

En såkaldt profylakse-bekendtgørelse skal sikre, at en eventuel klagesag ikke får opsættende virkning på Storstrømsbroen

Ordet profylakse stammer fra det græske ord for forebyggelse. Og det er netop, hvad Vejdirektoratet ønsker at gøre ved at offentliggøre en såkaldt profylakse-bekendtgørelse, der skal være med til at sikre, at en eventuel klagesag på udbuddet af den store anlægskontrakt på Storstrømsbroen ikke får opsættende virkning.

- Det er lidt usædvanligt. Men vi mener, det er det rigtige at gøre på et projekt, der udbudsretligt er meget teknisk og kompliceret, siger projektdirektør Erik Stoklund Larsen fra Vejdirektoratet.

Konkret er bekendtgørelsen en udbudsteknisk beskrivelse af, hvordan Vejdirektoratet agter at indgå kontrakt med konsortiet på Storstrømsbroen. Den blev offentliggjort i det juridiske tidsskrift EU-Tidende i begyndelsen af sidste uge.

Efter offentliggørelsen er der et vindue på 10 dage med mulighed for at klage over udbudsprocessen. Hvis ikke der bliver klaget i perioden, kan en eventuel senere klagesag ikke få opsættende virkning. Opsættende virkning indebærer, at anlægsprocessen skal sættes på pause under en eventuel verserende klagesag.

Lovligheden af Vejdirektoratets kontrakt med det italienske konsortium på Storstrømsbroen har Knud Erik Busk, tidligere formand for Bygherreforeningen og mangeårig dommer i Klagenævnet for Udbud, blandt andet sat spørgsmålstegn ved i Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Ingen klager
Det skyldes, at Condotte, der er et af selskaberne i konsortiet, er under rekonstruktion i hjemlandet og derfor ikke har været i stand til at underskrive kontrakten. På den baggrund har forligskredsen bag projektet meldt ud, at det kunne blive aktuelt at indgå aftale med konsortiets resterende deltagere uden Condotte.

Knud Erik Busk har pointeret, at det kunne være i strid med udbudsloven og udbudspraksis at indgå kontrakt med et konsortium, hvori der var ændret på sammensætningen mellem prækvalifikation og kontraktunderskrivelse.

- Vi har sammen med Kammeradvokaten vurderet, at man godt kunne indgå kontrakt uden Condotte, mens andre har været fremme i medierne og sige, at det ikke er tilfældet. Vi mener fortsat, at det er tilfældet, men det er ikke nagelfast, hvad der er det rigtige, siger Erik Stoklund Larsen.

Vejdirektoratet har til hensigt at skrive kontrakt med konsortiet i en form, hvor Condottes ejerandel er reduceret til 0,01 procent.

Tirsdag var Vejdirektoratet ikke orienteret om, at der skulle være indgivet klager.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109