23948sdkhjf

Storstrømsbroen: Italiensk byggefirma i stor tunnelskandale

Endnu et af de italienske firmaer, der skal bygge Storstrømsbroen, er i problemer. To chefer er sat i husarrest i sag om systematisk svindel på tunnelbyggeri, der nu er beordret lukket.
Den kommende Storstrømsbro har ikke været forskånet for belastende sager, og nu står et af de to tilbageværende firmaer i byggekonsortiet anklaget i en stor byggeskandale i Italien.

Det skriver Fagbladet 3F.

Sagen handler om firmaet Grandi Lavori Fincosit (GLF), som er hovedentreprenør på et stort tunnelbyggeri i alpeområdet Colle di Tenda mellem Italien og Frankrig.

Det italienske politi har stærke beviser på, at ledende medarbejdere fra GLF har stået i spidsen for systematisk tyveri og videresalg af vigtige byggematerialer til tunnelen.

Byggeriet er blevet beordret stoppet af frygt for sikkerheden, og politiet har sat to chefer fra GLF i husarrest.

Knud Erik Busk, tidligere formand i Bygherreforeningen og mangeårig dommer i Klagenævnet for Udbud har ikke tidligere oplevet en sag, hvor der er kommet så mange belastende oplysninger frem om firmaer, der skal bygge for det offentlige Danmark.

- Man kan godt sætte spørgsmålstegn ved, om Vejdirektoratet har gjort deres arbejde godt nok, da de lavede en prækvalifikation af de her italienske selskaber, siger Knud Erik Busk.

GLF har allerede fyret de i alt fem medarbejdere, som politiet sætter i forbindelse med skandalen, og har også truet med at sagsøge dem.

Kort efter, at politiet i maj 2017 skred til anholdelser og lavede en razzia på tunnelbyggeriet, dukkede indholdet af telefonaflytninger fra efterforskningen op i den italienske presse.

Her taler nogle af de mistænkte sammen om, at der ‘kommer vand ud alle steder’ i tunnelen, og at ‘nogen risikerer at dø’.

Sagen har vakt stor opsigt, og både fra fransk og italiensk side frygter man for sikkerheden og er nu ved at forstærke tunnelen.

I alt skal der være stjålet omkring 200 ton byggematerialer og omsat for mindst 750.000 kroner på svindlen.

Det bekræfter Chiara Canepa, anklager ved domstolen i Cuneo, over for Fagbladet 3F.

Sekretariatsleder i byggeriets paraplyorganisation BAT-kartellet, Gunde Odgaard, frygter for, hvordan opførslen af Storstrømsbroen kommer til at forløbe med det skandaleramte konsortium i spidsen.

- Virkeligheden begynder snart at overgå fantasien i den her sag. Myndighederne burde have opdaget, hvad det var for nogle firmaer, man inviterede ind for at bygge Danmarks tredjestørste bro. Eller i det mindste tage konsekvensen nu, hvor vi ved, hvad de italienske firmaer kommer med i bagagen, siger Gunde Odgaard til Fagbladet 3F.

Silvio Fascio, europæisk direktør i Itinera, som står i spidsen for det italienske konsortium, der skal bygge Storstrømsbroen er "ikke tilfreds" med de mange skandalesager.

- Vi går langt for at leve op til det ansvar, som vi bliver betroet med store byggeprojekter, og vi ser frem til samarbejdet i Danmark, skriver den italienske byggechef.

Vejdirektoratet, der er ansvarlig for opførslen af Storstrømsbroen, oplyser, at de italienske skandalesager i yderste konsekvens kan betyde udelukkelse fra Storstrømsbroen.

- Hvis det skulle ske, at der falder dom over virksomheden eller enkeltpersoner, der på nuværende tidspunkt er ansat i virksomheden, har vi mulighed for at aktivere den såkaldte eksklusionsklausul, der bliver indføjet i kontrakten. Den omfatter ikke kun den tidligere omtalte sag i Venedig, men gælder helt generelt, skriver Vejdirektoratet i en mail til Fagbladet 3F.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096