Femerntunnel kan måske bygges halvandet år før tid

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Byggeriet af den stærkt forsinkede Femernforbindelse mellem Rødby og tyske Femern, kan måske komme i gang halvanden år før tid.

Arbejdet skulle starte i sommeren 2020, men kan måske rykkes frem til foråret 2019, vurderer både formanden for Femernbælt Development, Holger Schou Rasmussen (S), der også er borgmester på Lolland, samt Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V).

Gennemarbejdet projekt
De peger begge på, at hvis en retssag, som man forventer bliver rejst mod projektet i den tyske Forbunds-forvaltnings-domstol, ikke får såkaldt "opsættende virkning", så er man fri til at gå i gang.

Og hvis domstolen skal forlange at alt arbejde stopper, mens retssagen skal køre, så skyldes det, at der mangler dokumentation og oplysninger fra Femernprojektets side.

Og det har formanden for Femernbælt Development Holger Schou Rasmussen meget svært ved at forestille sig:

- Det her projekt er det mest gennemarbejdede og gennembelyste projekt i Danmarkshistorien, så der kan næsten ikke være nogen ting, som ikke er set ordentlig igennem, med alle de høringsperioder, der har været, siger Holger Schou Rasmussen.

Grundige tyskere
Også Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentsen vil blive overrasket, hvis retssagen kommer til at bremse en tidlig start på byggeriet.

- Det skyldes at tyskerne har været meget, meget grundige i deres godkendelsesproces, og dét var netop for at forebygge problemer med en retssag, der kunne forlange opsættende virkning, siger Kristian Pihl Lorentzen, der oplyser at politikerne er klar til at tage handling på en ny situation, hvor ting skal tidligere i gang end det var aftalt.

- Det der formentlig nu vil ske er, at ministeren vil indkalde til en drøftelse af, hvordan vi gør os klar, til de forskellige scenarier der er, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Tilbud gælder til udgangen af 2019
Også på Lolland vil der være lokalplaner, der mangler at være klar. Men det kan gå hurtigt, siger Holger Schou Rasmussen.

- Vi har stået i startblokken i ti år, så vi venter bare på at konsortierne søger kommunen om de tilladelser, de skal have til deres byggeri, og der vil vi gøre alt fra kommunes side for ikke at være en hæmsko, siger Holger Schou Rasmussen.

Lykkedes det at komme tidligere i gang kan det også ende med at forbindelsen bliver billigere end budgetteret.

Entreprenørerne har nemlig betinget sig at det tilbud, de oprindeligt gav, står ved magt til udgangen af 2019. Derefter skal man forhandle en ny pris, der blandt andet skal dække alt fra stigende lønninger til den generelle inflation.

Bliver det derfor først muligt at bygge forbindelsen i 2020 vil det blive dyrere end hvis man kommer igang i 2019.

Stod det til den oprindelige plan, der var nedfældet da Tyskland og Danmark indgik en traktat om tunnellen tilbage i 2008, så bliver forbindelsen dog alt i alt temmelig forsinket.

Forbindelsen skulle oprindelig stå klar i 2018 og foreløbigt er det første spadestik som sagt endnu ikke taget på hverken dansk eller tysk grund.



Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Flere lærlinge i installationsbranchen

Nu vil Arkitektgruppen indtage Østjylland

Den fynske developer åbner kontor i Aarhus med tidligere Casa-mand i spidsen.

Bæredygtigt børnehus har fundet sin totalentreprenør

AO Johansen oplever stigende prispres

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Nyhedsbrev

Brexit presser danske og engelske SMV’er

Online Avis Arkiv

Nyt om navne

Solceller for millionbeløb ud af vinduet

DAGENS LEDER: Arbejdsskader skal anerkendes

Plus

Tysk gigant bliver endnu større

Den tyske Hochtief-koncern løftede omsætningen med 14 procent i 2017 og indtjeningen fulgte med

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Døren er malet med okseblod

I dag kan du opleve et nænsomt restaureret helt unikt gavlhus fra 1690, hvor detaljerne hver især gemmer på en fortælling

Beskæftigelsen er kun et stort byggesjak fra rekordniveau

Antallet af beskæftigede i bygge- og anlægsbranchen steg med knap 700 personer alene i løbet af december.

Portræt
Milliardæren, der ikke ville ansætte sig selv

Michael Mortensen kræver konstant udvikling og har det bedst i selskab med mennesker, der kan noget andet end ham selv

Plus

Beskæftigelsesministeren: Flere skal have anerkendt en arbejdsskade

Det drastiske fald i antallet af anerkendte arbejdsskader er et problem, mener Troels Lund Poulsen, der nu vil tage en drøftelse med Folketingets partier

Plus

Cowi spænder sig op til flere store broprojekter i Sydøstasien

Kinas enorme Belt & Road-projekt og ny vind i sejlene på Filippinerne giver optimisme hos Tina Vejrum, brochef hos Cowi

NCC køber Jakobsen & Blindkilde

Plus

Landets næststørste entreprenør tjener for lidt

Set over tid har MT Højgaard i en årrække haft svært ved at få bundlinjen op

MT Højgaard mister indtjening

Entreprenørkoncernen øgede omsætningen med 13 procent i 2017, men bundlinjen kunne langt fra følge med

Rekordregnskab: "Bare det at skaffe træet i disse tider. Det er selve kunsten"

Dansk Boligbyg vinder totalentreprise på hjemmebanen

Nyt fodboldstadion mangler millioner

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Debat
Et knæfald for vindmøllerne

1.000 år gamle skeletter dukker op på byggeplads

Aarhusianere får 12 km ny vej

Landinspektører mangler ansatte

Nye huse hitter i gamle kvarterer

Nyt om navne

DAGENS LEDER: Jobcentre bør være en aktiv medspiller

Man skal ikke udfordre betonfolk på minilæssere

Blød bund stiller krav til maskinerne

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Travle opkøbsår for Moe

Debat
Dialog er godt - men hvad med honorering af indsatsen

Nyt om navne

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vehco ECO-drive konkurrence reducerer CO2 udledning med 1850 tons

AB 18 - hvad er nyt ift. AB 92

Nogle ser bare et kabel

Stor efterspørgsel på digital KS

Virtuel seriel port over internet eller lokal netværk

Februar nyhedsmail fra KE Fibertec

Skift af stålwire på lastbilkran for kunde

CERTEX Danmark’s kerne værdier adskiller os

Gratis hjælp til de projekterende

Kreditpolitikkens 10 hovedpunkter

Smedearbejde udføres på Frederiksberg

Fugleafvisere der virker

Tilbud på Teng Tools værktøj

Elektriker sweatshirt ARC RATING: 17,8 cal/cm²

Danish Crown Pork får snart det grønne bælte i Six Sigma!

Kompromisløs kvalitet og levering til tiden.

5-kamp på BYGGERI’18: DR-værter vil udfordre byggebranchen

Kundespecifikke hængsler.

Mødekultur: Der er svimlende beløb i spil!

General Cable har godkendt Prysmian Groups opkøb

Skræddersyet genvej til xWDM

Carl Stahl A/S er igen kreditvurderet til AAA-rating

Vidste du, at vi kan være en del af din næste flyrejse?

Vedligehold - 0,4-20 kV - revision af elforsyningsanlæg

Nye Hiab kraner med tandstangsdrejning

Send til en kollega

0.411