Vordingborg realiserer 30 år gammel idé

En bro over jernbanen ved Vordingborg Station er revet ned og bygget op igen

Bro- og vejprojekterne, som bliver en del af den kommende Ringsted-Femern jernbane, skrider frem.

I slutningen af januar indviede Banedanmark og Vordingborg Kommune et nyt vejanlæg og og en ny bro centralt i Vordingborg.

Læs også: Mindre entreprenører får chancen på Femern

Broen over jernbanen på Ny Næstvedvej, som i øvrigt i fremtiden hedder Valdemarsvej, er revet ned og bygget op nord for den gamle bro for at gøre plads til kørestrømsanlæg, når strækningen inden for de kommende år bliver elektrificeret.

En idé, som er 30 år gammel, men først har været mulig at realisere nu.

- Det ændrede vejforløb medfører en positiv påvirkning af de trafikale forhold, da det nye vejanlæg med de valgte løsninger af kryds, svingbaner og signaler i højere grad kan håndtere den eksisterende og fremtidige trafik. Derudover er anlægget tilpasset at kunne rumme en fremtidig trafikstigning, hvor trafikken kan afvikles mere hensigtsmæssigt og sikkert, siger Vordingborgs borgmester Michael Smed (S) i en pressemeddelelse.

Samlet opgradering
Den nye bro og den nye vejføring i byen lige ved Vordingborg Station er et led i den samlede opgradering af Ringsted-Femern Banen, der strækker sig fra Ringsted til Holeby på Sydlolland.

Læs også: Tyske myndigheder bekræfter forsinkelse af Femern-projektet

- Vi er rigtig glade for, at det i samarbejde med Vordingborg Kommune er lykkedes at nå frem til den mest optimale løsning for byen i forbindelse med byggeriet af en ny bro og nyt vejanlæg helt centralt i Vordingborg. Samtidig har vi hele tiden haft med i vores planlægning at kunne afvikle tog- og biltrafikken med mindst mulig gene for gennemrejsende i tog og de lokale borgere, udtaler projektdirektør for Ringsted-Femern Banen Klaus S. Jørgensen i pressemeddelelsen.

I 2021 vil rejsetiden fra Vordingborg til København blive reduceret med op til 15-20 min. Fra Nykøbing F. til København vil rejsetiden fremover være komme ned på ca. en time, hvor det i dag tager cirka halvanden time.

Jernbanen

  • Strækningen Ringsted-Holeby er 115 km lang
  • Hastigheden bliver opgraderet fra de nuværende 120/160 km/t til 200 km/t
  • Projektet skønnes at koste 9,5 mia. kroner. (2015-priser)
  • Fremrykkede, forberedende anlægsaktiviteter blev igangsat i 2014 og afsluttet i 2017, og det er besluttet at selve anlægsarbejdet mellem Ringsted og Nykøbing Falster foregår 2016-2021 og med elektrificering senest i 2024.
  • Anlægsaktiviteterne på Lolland tilpasses åbningen af Femern-tunnelen.
  • Anlægsarbejderne er et led i opgraderingen af Ringsted-Femern Banen, den 115 km lange strækning fra Ringsted til Holeby, der finansieres af A/S Femern Landanlæg, et datterselskab under Sund & Bælt.
  • Opgraderingen af banen er en del af det samlede Femern Bælt-projekt, som også omfatter kyst-kyst-forbindelsen mellem Rødby og Femern.
  • Ringsted-Femern Banen vil sammen med Den nye bane København-Ringsted give markante tidsbesparelser for togpassagererne. Det vil i fremtiden være muligt at rejse fra Nykøbing Falster til København på ca. en time. I dag er rejsetiden lidt over halvanden time.
  • Femern Bælt-projektet er Danmarks største infrastrukturprojekt med et samlet budget på godt 62 mia. kroner
    Kilde: Banedanmark

Mere om: femern


Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Minister: Alle dødsulykker skal registreres

Arbejdsulykker, der først noget tid senere får dødelig udgang, skal også registreres som dødsulykker. Det glæder EL og SF

Plus

S med opfordring til regeringen: Begynd arbejdet med nyt infrastrukturforlig

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Regeringen vil sikre bedre mobilitet i Hovedstaden

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv
Plus

Stor asfaltaktør går i rødt

Problemer i fræseafdelingen bidrager til, at YIT Danmark A/S har et underskud på over 10 mio. kr. før skat

Plus

Organisation stemmer i

Plus

Affaldsgebyrer varierer stadig voldsomt

Der er stor forskel på, hvad kommunerne opkræver i administrationsgebyr for erhvervsaffald. Gennemsnitsprisen er faldet, men Dansk Byggeri opfordrer til at "det skæve gebyr" helt afskaffes

Arbejdstilsynet må nu tale med ansatte - uden chefen er med

Plus

Portræt
Ministeren i maskinrummet

Energi- forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt står foran sit livs politiske aftale - energiforliget. Måske er han ingen pitbull, men han arbejder hårdt og er godt inde i sagerne, fortæller hans kredsformand

Plus

Den Internationale Valutafond: Der er udsigt til robust vækst i Danmark

En ny rapport peger på, at bedre infrastruktur omkring storbyerne kan styrke vækstpotentialet i Danmark

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Jysk entreprenører har succes på Sjælland

Plus

Jortons fokus på indtjening giver pote

Sidste års tilbagegang er indhentet. Bundlinjen er løftet med cirka 70 procent

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Stena Recycling-direktør: Problemer med godkendelser bremser cirkulær økonomi

Den lange sagsbehandlingstid i Miljøstyrelsen går stik imod ønsket om genanvendelse og cirkulær økonomi, mener direktør der lige nu ikke kan sende stål til Sverige, fordi han venter på en godkendelse

Kendte tunneler under sygehus udbygges

Plus

Nedriver-sagen
Nedriverformand afviser tab på lånepriser

Til trods for at der har været delt priser blandt en række nedbrydningsfirmaer, mener formanden ikke at kunderne har tabt på det

Plus

Nedriver-sagen
Skærpet konkurrencelov har stor konsekvens

Plus

Nedriver-sagen
Nye procedurer er allerede hverdag

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Putin indvier kæmpebro mellem Rusland og Krim

Plus

Miljøstyrelsen: Udlicitering er ikke en løsning

Miljøstyrelsen har nu iværksat en "ekstraordinær indsats" for at nedbringe sagsbehandlingstiderne, men afviser at udlicitere noget af arbejdet til de rådgivende ingeniører

Plus

Ejere af konkursramt entreprenørvirksomhed går hver til sit

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Anlæg, uddannelse og sundhed driver væksten

Plus

Danmarks største grønne aktør reducerer 2018-mål

Plus

Baggrund: Byggeri for 95 eller 200 mia. kroner?

Tre rådgivere på plads i stort Vestegns-projekt

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Brandsikring bliver mere brugervenlig

Lejerne slipper for noget af ghettoregningen

NCC vil producere kvalitetsasfalt af restbeton

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Debat
Teknologipagten - gem krudtet til erhvervsuddannelserne

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Bygherrernes fornemmelse for (BIM)-standarder #1 – DTU Campus Service

Mød affaldsselskaberne REFA, ARGO og AffaldPlus den 18. juni

Den store røde værktøjstruck kommer til Odense

Personfølsomme oplysninger i papirform skal opbevares aflåst

Komfortkøling for kontorer

PQ'et til Vølunden 2 i Holbæk bymidte.

Xellia København

Hans Følsgaard takker for besøget

Vi søger en ny kollega

Arbejder du med bæredygtigt byggeri til daglig, er denne workshop noget for dig

Vehco sætter fart på væksten gennem ny strategisk ejer AddSecure

Hårdfør facadeløsning til bæredygtig landsby

JOBOPSLAG: Performance orienteret salgskonsulent til udvikling og opbygning af det svenske marked

Mød CERTEX Danmark på Vestfyn Trækker

- Branchen har behov for en messe og event, hvor der i alle aspekter er styr på detaljerne

Byggeteknik for arkitekter

Asset Management for elforsyningsnettet

Spændebord med mange muligheder

Rosengårdcentrets facade igen på sit højeste

Nyt produkt fra Saltnex Aps

Liem er udlært elektriker hos EL:CON

Additive Manufacturing og Non-Contact måling på Metrologidagen 2018

Ajour Systems bestyrelse har afholdt spændende strategimøde

Ekstrem god bevægelsesfrihed.

Digitalisering giver brugervenlig brandsikring

Send til en kollega

0.255