23948sdkhjf

Vordingborg realiserer 30 år gammel idé

En bro over jernbanen ved Vordingborg Station er revet ned og bygget op igen

Bro- og vejprojekterne, som bliver en del af den kommende Ringsted-Femern jernbane, skrider frem.

I slutningen af januar indviede Banedanmark og Vordingborg Kommune et nyt vejanlæg og og en ny bro centralt i Vordingborg.



Broen over jernbanen på Ny Næstvedvej, som i øvrigt i fremtiden hedder Valdemarsvej, er revet ned og bygget op nord for den gamle bro for at gøre plads til kørestrømsanlæg, når strækningen inden for de kommende år bliver elektrificeret.

En idé, som er 30 år gammel, men først har været mulig at realisere nu.

- Det ændrede vejforløb medfører en positiv påvirkning af de trafikale forhold, da det nye vejanlæg med de valgte løsninger af kryds, svingbaner og signaler i højere grad kan håndtere den eksisterende og fremtidige trafik. Derudover er anlægget tilpasset at kunne rumme en fremtidig trafikstigning, hvor trafikken kan afvikles mere hensigtsmæssigt og sikkert, siger Vordingborgs borgmester Michael Smed (S) i en pressemeddelelse.

Samlet opgradering
Den nye bro og den nye vejføring i byen lige ved Vordingborg Station er et led i den samlede opgradering af Ringsted-Femern Banen, der strækker sig fra Ringsted til Holeby på Sydlolland.

Læs også: Arkæologer undersøger Femern-byggeplads

- Vi er rigtig glade for, at det i samarbejde med Vordingborg Kommune er lykkedes at nå frem til den mest optimale løsning for byen i forbindelse med byggeriet af en ny bro og nyt vejanlæg helt centralt i Vordingborg. Samtidig har vi hele tiden haft med i vores planlægning at kunne afvikle tog- og biltrafikken med mindst mulig gene for gennemrejsende i tog og de lokale borgere, udtaler projektdirektør for Ringsted-Femern Banen Klaus S. Jørgensen i pressemeddelelsen.

I 2021 vil rejsetiden fra Vordingborg til København blive reduceret med op til 15-20 min. Fra Nykøbing F. til København vil rejsetiden fremover være komme ned på ca. en time, hvor det i dag tager cirka halvanden time.

Jernbanen

  • Strækningen Ringsted-Holeby er 115 km lang
  • Hastigheden bliver opgraderet fra de nuværende 120/160 km/t til 200 km/t
  • Projektet skønnes at koste 9,5 mia. kroner. (2015-priser)
  • Fremrykkede, forberedende anlægsaktiviteter blev igangsat i 2014 og afsluttet i 2017, og det er besluttet at selve anlægsarbejdet mellem Ringsted og Nykøbing Falster foregår 2016-2021 og med elektrificering senest i 2024.
  • Anlægsaktiviteterne på Lolland tilpasses åbningen af Femern-tunnelen.
  • Anlægsarbejderne er et led i opgraderingen af Ringsted-Femern Banen, den 115 km lange strækning fra Ringsted til Holeby, der finansieres af A/S Femern Landanlæg, et datterselskab under Sund & Bælt.
  • Opgraderingen af banen er en del af det samlede Femern Bælt-projekt, som også omfatter kyst-kyst-forbindelsen mellem Rødby og Femern.
  • Ringsted-Femern Banen vil sammen med Den nye bane København-Ringsted give markante tidsbesparelser for togpassagererne. Det vil i fremtiden være muligt at rejse fra Nykøbing Falster til København på ca. en time. I dag er rejsetiden lidt over halvanden time.
  • Femern Bælt-projektet er Danmarks største infrastrukturprojekt med et samlet budget på godt 62 mia. kroner
    Kilde: Banedanmark

Mere om: femern


Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Endnu en byggegigant nedskriver

Plus

Portræt
Tømrersvend blev en af landets største anlægsentreprenører

Jørgen Eriksson er anden generation i M.J. Eriksson A/S. Under hans ledelse er virksomheden vokset til 550 medarbejdere og 400 brummende maskiner

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Licitationen 110 år
Farverig kartelvirksomhed i byggeriet

Det har faktisk været lovligt at danne kartel engang. Og der er en række eksempler på karteller - også af den mere farverige art

Plus

Sag om blokade på forsyningsprojekt ender på justitsministerens bord

Nyhedsbrev

34.352 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv
Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Pandaernes nye hjem tager form

De indledende arbejder på udearealerne til panda-anlægget i Københavns Zoologiske Have er i gang

"Vi har skubbet til grænsen for, hvad der kan lade sig gøre"

Plus

HedeDanmark er positiv over for tiltag i Greve

Debat
Åbent brev til Greve Kommune: Vil Greve frivilligt undergrave de grønne områder

Plus

Kommune vil løse grønne opgaver med frivillige hænder

En glidebane, mener Danske Anlægsgartnere

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Fokus på praktikpladser ser ud til at virke

I årets første syv måneder har der været en stigning på knap 20 procent i antallet af praktikpladser i forhold til samme periode sidste år, viser nye tal

Plus

22 gange om dagen sker et tyveri fra varebiler

Tyveri fra varebiler er fortsat et stort problem. Det kan føre til krav om tyveriforebyggende tiltag for overhovedet at få en forsikring

Plus

Lokale kræfter sikrer midtjysk byudvikling

Nørre Snede i Midtjylland har sat gang i udviklingen af et gammelt industriområde

Plus

NCC trækker stikket på to forretningsområder

NCC-koncernen vil frasælge vejservice i hele Norden og udviklingsaktiviteter inden for detailhandel i Danmark

Plus

Kæmpe nedjustering sender NCC i rødt

Efter tredje kvartal står den svenske byggegigant med et driftsunderskud på over 700 mio. kroner

Plus

NCC: Vil sælge afdeling og dropper flere projekter

Topchef: Her er NCC’s milliardregning

1

NCC varsler milliardtab

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Håndværkerlønninger haler ind på højtuddannede

De seneste års lønudvikling betyder, at lønforskellen mellem en faglært og en universitetsuddannet er blevet mindre, viser et notat fra Finansministeriet

Debat
Vi har ikke lyst til at slås med jer, 3F

Plus

Håndværkere er ikke villige til at investere i sikring af varebiler

Der er fortsat massive problemer med tyveri fra varebiler. Ved hjælp af GPS og DNA-mærkning af værktøj kan man komme problemerne til livs

Plus

Tilbagegang: Vigende marked bremser M.J. Eriksson

Alligevel er direktøren godt tilfreds, for overskudsgraden ligger langt over gennemsnittet

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Fremtidens fredning kan starte på Stevns

Cirkulær økonomi giver grønne muligheder

Amatøragtigt ikke at have en langsigtet plan for infrastruktur

Færre besøgende men stor interesse

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

VIDEO: 16 bropiller står nu i Roskilde Fjord

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Man kan forvente kvalitetsmaskiner, når man handler med GreenTec - Michael Boldt Hansen

Større ledningsomlægning i forbindelse med opførelse af Letbanen

LANCERING af nyt produkt

Hold buffeen varm med VPD's varmebriks i rustfrit stål

Vi leverer hver uge nye svingkraner til alle typer virksomheder i hele Danmark

Elmålerens funktionalitet og grundlæggende egenskaber

Ajour System inviterer kunder og interesserede til gratis seminar i Aarhus, Vejle og Odense

Din logistik specialist i Danmark

Vil du stå for salget af vores uddannelser eller være vores nye mødebooker?

Ekstra belysning til Mikroskop

EL-Service sætter Børnehuset Hyldebakkegård i nyt lys

Dansk Boligbyg opfører 140 DGNB-sølv certificerede kollegieboliger ved Valby Idrætspark

Projektering af transformerstationer 10-20/0,4 kV

Elinstallatør: Nøgleordene er service og kvalitet

Dorner’s nye AquaGard 7350V2 sanitære transportbånd har forbedret sikkerhed og ydeevne

SnoerGlas laver komplekst glastårn på Christianshavn

Når IK10 armaturer ikke er nok

Udvendig solafskærmning er effektiv

Akustikløsninger med mange kombinationsmuligheder

Århus Slagtehus går en grøn fremtid imøde!

Skovkran til Svend Kristiansen

Nu bliver København S fri for graffiti

EffiMat automatiserer onlinebutikkernes lagre

Ny spændende uddannelse fra Byggeriets Ledelsescenter!

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Foru...

Send til en kollega

0.297