23948sdkhjf

DAGENS LEDER: Skruen uden ende i trafikken

Det mener Licitationen, Byggeriets Dagblad

Masser af spildtid for virksomhederne og uanede mængder af tid i bilkøer på vej til arbejde er konsekvenserne af situationen på de mest belastede vejstrækninger i landets største byer. Eksempelvis er gennemsnitsfarten lidt over 8 km/t på den befærdede Amagerbrogade i København, hvor det i myldretiden tager 7,3 minutter at tilbagelægge en km i bil. Det viser en ny opgørelse over bilisternes rejsehastighed i myldretiden på landets mest befærdede strækninger, som Vejdirektoratet har foretaget

Dermed bruger landets virksomheder forholdsmæssig meget tid på vejene, hvilket ikke ligefrem fordrer øget produktivitet i virksomhederne. Ifølge trafikforsker Harry Lahrmann er der primært to løsninger på problemet: Udbygning af vejene, så de får mere kapacitet, eller indførelse af road pricing på udvalgte strækninger som vil mindske efterspørgslen efter at køre på dem.

Men de mange bilkøer i eksempelvis i København er jo også resultatet af årtiers satsning på flere cykelstier og kollektiv transport hos et rødt flertal i Københavns Borgerrepræsentation. Og en direkte bilfjendsk holdning hos eksempelvis Enhedslisten, der de sidste fire år har siddet på den vigtige teknik- og miljøborgmesterpost i Københavns Kommune.

Men det er måske på tide, at man vågner op og indser, at bilerne ikke bare forsvinder fra de københavnske gader. For beboernes og virksomhedernes behov for at komme ind og ud af København i bil vil være der uanset hvad. Derfor bør de københavnske politikere i langt højere grad tage trængselsproblematikken seriøst.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.14