Information, produkter og mennesker flytter sig hurtigere og oftere end før på tværs af landegrænser og kontinenter. Og det skal åbne for nye måder at samarbejde på for danske virksomheder, der kan lukrere på nye globale alliancer.
Og muligheder er ikke længere forbeholdt de allerstørste virksomheder, mener Industriens Fond, som nu er klar til at støtte SMV’ere i jagten på internationale samarbejdspartnere.
- Virksomheder har traditionelt lært meget af hinanden og af nære samarbejdspartnere eller vidensinstitutioner. Der er en lang og stærk tradition for at blandt andet rollen som underleverandør rækker helt ind i udviklingsafdelingerne. Men som verden ser ud i dag, er muligheder og trusler langt mere påtrængende at forholde sig til, siger Mads Lebech, adm. direktør i Industriens Fond,
- Viden og inspiration kan hentes langt fra eget hovedkontor og nye idéer kan skabes ved at alliere sig med relevante virksomheder, forskere og innovationsmiljøer langt fra Danmark. Derfor skal det være naturligt at tænke globalt hele tiden, siger han i forbindelse med fondens tilbud om hjælp til globale alliancer.
Hvordan skal det gøres?
Flere store danske virksomheder har etableret formelle alliancer med globale samarbejdspartnere. Både for at hente viden, men også for at skabe innovationer i fællesskab eller at samarbejde om produktudvikling, salg og distribution.
- Globale alliancer kan handle om mange forskellige ting og gevinsterne kan tage sig ud på mange måder. Indtil videre har vi mest set de store virksomheder finde alliancepartnere rundt omkring i verden. Men potentialet er stort for alle og derfor efterspørger vi nu nye initiativer, der kan hjælpe flere med at styrke sig via input udefra, forklarer Mads Lebech.
Med ansøgningsfrist 5. april søger Industriens Fond derfor nu projektforslag, der kan hjælpe små og mellemstore virksomheder til at skabe globale alliancer.
Vigtig konkurrenceparameter
- Det er naivt at tro, at vi er verdens bedste til det hele her i Danmark. Derfor kan det have stor værdi, hvis vores virksomheder kan dykke ned i den viden som skabes andre steder, ligesom nye globale alliancer også kan bidrage på områder som eksempelvis rekruttering eller eksport, slutter han.
Industriens Fond håber at kunne støtte både aktivitetsbaserede forslag, hvor virksomheder konkret kommer til at indgå i nye alliancer, men også at bane vej for langvarige samarbejder mellem relevante organisationer over alt på kloden.
Virksomheder skal se ud for at blive klogere
Nu får SMV’ere ny mulighed for at få støtte til at lave internationale samarbejder