Udbudsekspert kritiserer Storstrømskontrakt

Vejdirektoratet planlægger at skrive kontrakt med et italiensk konsortium, der har mistet et medlem på grund af økonomiske problemer, på Storstrømsbroen. Men det er i strid med udbudsloven, vurderer dommer i Klagenævnet for Udbud

Efter entreprenøren Condotte er udtrådt af det italienske konsortium, der er udpeget til at stå for anlægget af den kommende Storstrømsbro, vil det være i strid med udbudsloven, hvis Vejdirektoratet vælger at underskrive kontrakten med konsortiet.

Det vurderer Knud Erik Busk, der har været sagkyndig dommer i Klagenævnet for Udbud siden 2001.

- Der er ændret i sammensætningen af konsortiet inden underskriften, og ifølge min vurdering er det i strid med udbudsloven. Når man er blevet prækvalificeret, er man bundet af, at konsortiet skal fortsætte uændret, siger han.

Inden underskriften
Knud Erik Busk fremhæver, at der er eksempler på, at et konsortium har fået lov til at fortsætte på et projekt, selvom et af selskaberne i konsortiet er gået konkurs. Det skete blandt andet, da Pihl & Søn gik konkurs i 2013. Men den afgørende forskel denne gang er, at Condotte har forladt konsortiet inden kontraktunderskrivelsen.

- Der er praksis for, at man har ladet et konsortium fortsætte, fordi de var midt i et projekt, men det er slet ikke tilfældet på Storstrømsbroen, siger han.

Forholdt vurderingen fra medlemmet af Klagenævnet for Udbud, skriver Vejdirektoratet følgende i en mail til Licitationen - Byggeriets Dagblad:

- Netop dette spørgsmål er blevet undersøgt af Kammeradvokaten, der vurderer, at Vejdirektoratet er berettiget til at skrive kontrakt alene med Itinera og GLF (de to tilbageværende selskaber i konsortiet, red.), hvis Condotte ikke kan underskrive kontrakten, når den skal underskrives.

Havde vundet alligevel
Vejdirektoratet og forligskredsen bag Storstrømsbroen har haft Kammeradvokaten til at undersøge spørgsmålet om de udbudsretlige konsekvenser, hvis Condotte udtrådte af konsortiet inden kontraktindgåelsen. Konklusionen herfra lyder i notat, at det er i overensstemmelse med udbudsreglerne, hvis man kan godtgøre to forhold: For det første at konsortiet også var blevet prækvalificeret uden Condottes deltagelse og for det andet, at konsortiet havde vundet udbuddet uden Condotte.

Begge dele mener Kammeradvokaten ville være tilfældet på Storstrømsbroen.

"Samlet vurderes det, at det ikke havde ført til en ændring af resultatet af udbudsprocessen, såfremt Condotte ikke havde været en del af Konsortiet. Konsortiet havde således også vundet uden Condotte", står der blandt andet i notatet.

Knud Erik Busk har læst notatet, men det ændrer ikke på hans vurdering.

- Der er tale om gisninger, men i klagenævnet kigger vi på fakta. Og jeg vurderer ikke, at en kontrakt vil leve op til reglerne i udbudsloven.

Vejdirektoratet har med godkendelse fra forligskredsen udmeldt, at bygherren agter at skrive kontrakt med det italienske konsortium uden Condotte. Men torsdag var der endnu ikke meldt et tidspunkt for kontraktunderskrivelsen ud.

Konsortiet på Storstrømsbroen

Et italiensk konsortium blev sidste år udpeget til at stå for anlægget af Storstrømsbroen, der skal være klar i 2023

Med i konsortiet var entreprenørerne Itinera, Grandi Lavori Fincosit (GLF) og Condotte

Sidenhen opdagede Fagbladet 3F, at GLF og Condotte stod anklaget for korruption i hjemlandet, og kontrakten blev udsat, og Kammeradvokaten (KA) blev sat til at lave en undersøgelse efter ønske fra forligskredsen (V, LA, K, DF, S, RV og SF)

KA konkluderede, at anklagerne, som GLF og Condotte har afvist, ikke kunne danne grundlag for, at konsortiet blev afvist som totalentreprenør

Det kom dog samtidig frem, at Condotte den 9. januar var kommet under rekonstruktion i hjemlandet for at undgå konkurs

Virksomhedens deltagelse i konsortiet har på den baggrund været underlagt en italiensk domstol

Onsdag den 31. januar klokken 12, der blev fastsat som deadline, havde Vejdirektoratet og forligskredsen endnu ikke modtaget en godkendelse fra Italien på Condottes deltagelse

Forligskredsen har på den baggrund godkendt, at Vejdirektoratet kan skrive kontrakt med konsortiet uden Condotte



Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

NCC køber Jakobsen & Blindkilde

Plus

Tysk gigant bliver endnu større

Den tyske Hochtief-koncern løftede omsætningen med 14 procent i 2017 og indtjeningen fulgte med

Plus

Landets næststørste entreprenør tjener for lidt

Set over tid har MT Højgaard i en årrække haft svært ved at få bundlinjen op

MT Højgaard mister indtjening

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Nyhedsbrev

Landinspektører mangler ansatte

Online Avis Arkiv

Aarhusianere får 12 km ny vej

Droner med sensorer åbner nye muligheder

Femerntunnel kan måske bygges halvandet år før tid

Nye huse hitter i gamle kvarterer

1.000 år gamle skeletter dukker op på byggeplads

Plus

Panda-anlæg er ikke standardopgave

HedeDanmark Anlægsgartnere skal etablere de grønne arealer i forbindelse med byggeriet af et nyt panda-anlæg i Københavns zoologiske have, og der er langt fra tale om en standardopgave

Plus

Kabeldirektør vil vende underskud til overskud

Plus

Petri & Haugsted kæmper med røde tal

Aarsleff-selskabet Petri & Haugsted A/S skuffede i regnskabsåret 2016/17 med et underskud på over to mio. kroner

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Dansk havehusfusion: Storebror opkøber lillebror

Plus

Bygherre forebygger mod klage

En såkaldt profylakse-bekendtgørelse skal sikre, at en eventuel klagesag ikke får opsættende virkning på Storstrømsbroen

Italiener får symbolsk rolle i konsortium

Det italienske selskab Condotte bliver alligevel ikke smidt ud af konsortiet på Storstrømsbroen, men får en kosmetisk rolle uden reel indflydelse

Plus

Boganmeldelser
Broer kan vi ikke få nok af

En ny bog hylder Københavns broer og de forbindelser, som de knytter. På få år har hovedstaden fået otte nye broer, og flere er på vej

Debat
Erhvervslivet har det godt, men usikkert

Plus

Svensk håndværkerfradrag er halveret

Dermed stiger risikoen for, at vores naboer køber mere sort arbejde, vurderer Sveriges Byggindustri. Vil man have de gode effekter skal ordningen have stabile rammer, mener Dansk Byggeri

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

DAGENS LEDER: Anlægsbranche i europæisk nedtur

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

DAGENS LEDER: Kommunerne bør tænke langsigtet

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Nabovarme erstatter brændeovnene på Christiania

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Tech-direktør: Det offentlige bør gå foran

Medarbejdersamtaler fremmer ikke præstationerne

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Vordingborg realiserer 30 år gammel idé

Rundkørsel er blevet sikker

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Se alle Medlemmernes egne nyheder

5-kamp på BYGGERI’18: DR-værter vil udfordre byggebranchen

Kundespecifikke hængsler.

Mødekultur: Der er svimlende beløb i spil!

General Cable har godkendt Prysmian Groups opkøb

Skræddersyet genvej til xWDM

Carl Stahl A/S er igen kreditvurderet til AAA-rating

Vidste du, at vi kan være en del af din næste flyrejse?

Vedligehold - 0,4-20 kV - revision af elforsyningsanlæg

Nye Hiab kraner med tandstangsdrejning

Klip & buk

Fuld fart i havnebyggerierne

Lukket grab GIE

Hvad er et h-x diagram?

Opgradering til industrikøkkenvaske

Lær hvordan du arbejder smartere med BIM - deltag i gratis webinar d. 2/3 kl. 10

5-D Teknologi

Hvordan får jeg drømmejobbet?

Sikkerhedssko af høj kvalitet til Danmarks laveste priser!

Find den rette størrelse på din reguleringsventil

Vi hjælper dig i mål ved jeres næste messedeltagelse - kontakt Expression ApS på 61653597

Ajcon bygger nyt frostlager i Esbjerg

NYT I DANMARK - SISTO Membranventil i rødgods og rustfri stål

Dit udlandsstudie er ikke nødvendigvis en smutvej ind på arbejdsmarkedet

Det ikke kun på land vi støber wiresko…

VR for healthcare, Smart City og industri

Send til en kollega

0.41