23948sdkhjf

Jernbanen i Østjylland får et løft

Den 45 km lange jernbane mellem Langå og Hobro er slidt ned og gennemgår derfor en stor renovering i 2018, hvor også stationerne i Randers og Hobro samt to store broer i Randers skal ombygges

77 km skinner skiftes, 30 sporskifter nedlægges, og ballasten langs hele strækningen bliver udskiftet, når jernbanen mellem Langå og Hobro bliver renoveret i år.

Og hertil kommer en lang række øvrige arbejder i og omkring sporet.

- Vi er allerede godt i gang med forberedelserne, og først på foråret etablerer vi byggepladserne langs strækningen og går i gang med de første arbejder. Når det nye spor er klar, vil passagererne opleve færre fejl, og togene får også lettere ved at holde køreplanen. Det bliver også både lettere og billigere at vedligeholde banen, siger Ole Baungaard Jakobsen, der er byggeleder på sporombygningsprojektet, i en pressemeddelelse.

Randers Station får nye perronspor, ombygget perronerne og et nyt overhalingsspor, og Hobro Station får nye sporskifter og spor, ligesom vi renoverer ø-perronen.

Ombygning af broer
Samtidig er Banedanmark ved at gøre klar til den kommende elektrificering af jernbanen mellem Aarhus og Lindholm, hvilket betyder, at en del broer bliver bygget om, så der kommer plads til kørestrømsanlægget.

Det betyder blandt andet, at to større broer i Randers skal ombygges i år, og en række andre broer på strækningen bliver ombygget eller udskiftet i de kommende år. Når banen om få år er klar til el-tog, giver det mulighed for kortere rejsetid og mere stabil drift, ligesom togrejsen bliver endnu mere miljørigtig.

Sporprojektet og broombygningen ligger samtidig for at genere togtrafikken så lidt som muligt, men de mange arbejder betyder, at togdriften omkring Randers i perioder vil være ændret - og at den i otte uger vil være helt indstillet.

Ombygningen af de to centrale broer på Viborgvej og Parkboulevarden vil ligeledes have indflydelse på vejtrafikken - især på Viborgvej - ligesom der vil kunne opleves støjende aktiviteter i forbindelse med udførelsen af broarbejderne.
brahe

Projektet

Banedanmark udfører i 2018 sporombygning mellem Langå og Hobro. De eksisterende spor og sporskifter er nedslidte. Formålet med sporombygningen er at undgå eller fjern væsentlige påvirkninger af trafikken og af operatørernes køreplaner samt at mindske udgifterne til fremtidig vedligehold.
Banedanmark ombygger den ca. 45 kilometer lange frie strækning mellem Langå og Hobro. Samtidig ombygges følgende stationer:
- Stevnstrup
- Randers
- Fårup
- Hobro

I forbindelse med ombygningen skal Banedanmark blandt andet:
- Skifte 77 km skinner
- Skifte sveller på 72 km
- Udskifte 26 og nedlægge 30 sporskifter
- Udskifte og rense 91 km ballast - det vil sige bunden under sporet
- Ombygge tre overkørsler
- Etablere nye sporskiftevarme på samtlige sporskifter
- Ombygge Randers Station
- Afvandingsarbejder
- Udføre vedligeholdelsesarbejder på broer og perrontunneler på strækningen

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093