For bygge- og anlægsgiganten NCC kan det godt mærkes, at man i Sverige og Norge har taget de langsigtede briller på, når der skal investeres penge i anlægsområdet.
Det forklarer Håkan Broman, fungerende adm. direktør og koncernchef i NCC.
- Når lande som Danmark og Finland planlægger mere kortsigtet, så indebærer det, at det for os som virksomhed bliver sværere at planlægge, fordi vi ikke kender investeringsrammen i særlig mange år frem. Der har vi lettere ved at planlægge vores aktiviteter i Norge og Sverige, siger han.
På grund af væksten i det danske boligbyggeri er Danmark dog stadig et attraktivt marked for koncernen.
- Vi har en fin fremgang på det danske marked - blandt andet på grund af boligbyggeriet og kontorbyggeriet. Generelt forsøger vi, at tilpasse os de nordiske markeder ved hele tiden, at se på, hvor vi skal lægge kræfterne, siger Håkan Broman.
Kort og lang bane
I 2016 lancerede NCC en ny strategi for lønsom vækst i perioden 2016-2020. Her er virksomhedens mål, at opnå en årlig vækst på 5 procent, mens overskudsgraden skal stige fra de nuværende 3 procent til minimum 4 procent i strategiperioden.
- Væksten skal vi blandt andet opnå ved at planlægge på både den korte og lange bane. Vi satser på de lande, hvor vi er. I forhold til for eksempel Danmark og Sverige satser vi på både byggeri og anlæg i begge lande med den rigtige balance mellem de to grene af virksomheden. Vi tager de projekter ind, som passer til os, siger Håkan Broman.
Ud over vækstmålene har NCC som en led i strategien også besluttet at halvere af ulykkesfrekvensen i 2020 sammenlignet med tallene for 2015 samt at halvere koncernens CO2-udledning.
NCC: Sværere at planlægge med kortsigtede anlægsinvesteringer
Svenskerne og nordmændene er bedre til at se langt ind i fremtiden, når der skal investeres i infrastruktur, mener virksomhedens topchef, der derfor må sikre den rette balance i projekt