De danske anlægsentreprenører har længe sukket over et faldende investeringsniveau inden for anlægsområdet, der især har været udfordret af faldende vejinvesteringer.
En ny prognose fra Dansk Byggeri viser, at der ikke umiddelbart er udsigt til et højere investeringsniveau, når man kigger frem mod 2025.
"Anlægsanalysen for perioden 2014 til 2025 viser en kraftig nedgang i anlægsinvesteringerne - fraregnet Femern-forbindelsen - fra knap 51 mia. kroner i 2018 til 37 mia. kroner i 2025. Selv når Femernforbindelsen medregnes, vil anlægsinvesteringerne falde frem til 2025", står der i analysen.
Boost fra Femern
Især Femern-forbindelsen, der har et samlet budget på cirka 52 mia. kroner, er årsagen til, at vejområdet får en gevaldig vitaminindsprøjtning fra 2020, der er det forventede startår for anlægsarbejdet på tunnellen.
Vejene, medregnet både kommunale og statslige nyanlæg og renoveringer af veje samt den nye Fjordforbindelse over Roskilde Fjord og Femern, gav arbejde til branchen for cirka 13 mia. kroner i 2017 ifølge analysen. Det niveau bør fortsætte i 2018 for derefter at falde en smule i 2019, inden det således når et niveau på 16-18 mia. kroner i de efterfølgende år fra 2020, hvoraf Femern står for 6,5 mia. kroner om året.
Men Femern gavner først og fremmest den gruppe af store entreprenører, som allerede har underskrevet kontrakterne.
- Det er klart, at Femern-projektet er gavnligt for anlægsbranchen og samfundet generelt, og der er et element af, at når det regner på præsten, drypper det på degnen, over det. Men det vil primært være de vindende konsortier på projektet, der mærker det, selvom så stort et projekt kan åbne nye muligheder for andre, siger cheføkonom Bo Sandberg fra Dansk Byggeri.
Tidligt ude
I prognosen fremgår det, at nyanlæg af kommunale veje forventes at falde en tredjedel, mens nyanlæg af statslige veje vil falde næsten halvtreds procent i 2025.
På trods af de gavnlige gevinster fra Femern og andre store projekter som Storstrømsbroen, Fjordforbindelsen og letbaneprojekter i de store byer, så er hovedfortællingen i anlægsanalysen fra Dansk Byggeri, at anlægsområdet fortsat trænger til en mere langsigtet investeringsplan.
- Det er et forsøg på at få nuancerne frem inden for byggeri og anlæg. Mange har en forestilling om, at det buldrer derudad i branchen, og det gør det også inden for blandt andet boligbyggeriet, men det er sjældent, at der er gang i alle underbrancher, siger Bo Sandberg.
Han pointerer, at den gode nyhed er, at det med rettidig omhu i 2018 og 2019 endnu ikke er for sent at løfte anlægsinvesteringerne med virkning fra cirka 2022-23.
- Der er nok af rentable infrastrukturprojekter at tage af, og en langsigtet planlægningshorisont er uhyre vigtig.
Mindre anlæg frem mod 2025
Selvom Femernforbindelsen giver rygvind til anlægsområdet fra 2020, er investeringsudsigten fortsat nedadgående frem mod 2025