Vejdirektoratet har brugt mere salt
Trods en mild vinter og fravær af sne langt hen ad vejen, har Vejdirektoratets saltbiler langt fra holdt stille i garagen denne vinter.
Tværtimod har den våde vinter betydet et højere forbrug af salt til vejene.
I en pressemeddelelse fra Vejdirektoratet fremgår det, at Vejdirektoratets saltbiler frem til midten af januar samlet har brugt 26.555 tons salt. Det er godt seks procent mere på dette tidspunkt end i en gennemsnitlig vinter.
- Det skyldes, at det kolde og fugtige vejr kræver en stor indsats mod rim og is på kørebanen. Mange trafikanter tror måske, at vores vintertjeneste nærmest kan holde fri, så længe dagstemperaturen holder sig på den rette side af frysepunktet, men det er langt fra tilfældet. Vi er nødt til at være aktive med saltbilerne for at holde vejene sikre og farbare til glæde for bilisterne, forklarer Charlotte Vithen, områdechef i Vejdirektoratet.
Fakta om vintertjenesten Samlet set har Vejdirektoratets saltbiler ved midten af januar brugt 26.555 tons salt. Det er godt seks procent mere end på dette tidspunkt i en gennemsnitlig vinter. |
Usynligt arbejde
Selve opgaven med at bekæmpe vinteren på de danske veje ligger hos Vejdirektoratets vintertjeneste i Aalborg.
Her sidder medarbejdere og overvåger statsvejnettet og temperaturudviklingen i døgndrift.
Og når der med stor sandsynlighed er udsigt til rim eller frysende våde vejbaner, bliver de vognmænd, der salter vejene for Vejdirektoratet, sendt på gaden med deres saltspredere.
Udkaldene til saltsprederne sker som oftest om natten eller i de tidlige morgentimer, så vejene kan være sikre og farbare for morgentrafikanterne. Men der bliver også saltet i løbet af dagen, hvis vejrliget kræver det.
- Vores mål er at forstyrre trafikken mindst muligt, Derfor prøver vi at få saltet vejene, inden morgenpendlerne for alvor dukker op, så de store saltbiler ikke fylder på vejene. Og derfor er vores arbejde usynligt for de fleste af trafikanterne, siger Charlotte Vithen.
jsk