23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

I fremtiden vil Geniebelt være en del af værdikæden

Digitale virksomheder skal være en ligeså vigtig del af byggebranchen som Nets er i den finansielle verden, men direktøren

Med brugere i over 100 lande, betalende kunder i 36 lande og en vækst i omsætningen i 2017 på 430 procent er det ikke forkert at skrive, at virksomheden bag det digitale planlægningsværktøj Geniebelt stormer frem.

Teknologivirksomheden tror på, at i fremtidens byggebranche, så vil teknologier som den Geniebelt tilbyder være en fast del af byggeriets værdikæde.

- Vores rolle bliver at stille data til rådighed for bygherrerne, som skal lære at bruge det. Der er lige nu mange store nordiske digitale spillere, men i fremtidens byggeri vil vi blive en del af værdikæden - præcis som Nets er i finansverdenen og som digitale virksomheder er i andre brancher. Der er vi endnu ikke nået til i byggeriet, siger adm. direktør i Geniebelt Ulrik Branner.

Bygherrer med på vognen
Han ser en stor interesse for digitale værktøjer i byggebranchen og mener derfor, at der ikke er lang vej igen for branchen.

- For tre år siden sagde jeg, at digitaliseringen af byggeriet ville tage fem år. Det holder stadig stik. I 2017 har vi mærket en voldsom interesse fra bygherrer, materialeleverandører og investorer, så vi er tæt på målet og jeg tror, at vi allerede i 2019 og 2020 vil se en stor omvæltning, siger han.

En af de bygherrer, der har taget det digitale værktøj til sig er Slagelse Kommune, der nu har sagt farvel til krøllede tegninger og mangelfuld kommunikation. Nu kører kommunens byggeprojekter i stedet gennem en fælles digital platform, der forbinder kommune, håndværkere, entreprenører og rådgivere.

Vækst i hele 2018
Den store interesse for Geniebelts produkt har betydet, at virksomheden nu har 53 ansatte i Danmark - mod kun 19 på samme tid sidste år. Og lige nu er målet ikke indtjening, men vækst, forklarer Ulrik Branner.

- Vi har en strategi om at øge omsætningen med 10-12 procent hver måned i hele 2018. Men alt vi gør, er alligevel fokuseret på at tjene penge. Vi skal påvise, at vores kunder bliver rentable inden for seks til ti måneder og så skal vi vise, at vi kan skalere globalt. På det danske marked ville vi være rentable nu, men fokus er i høj grad også på resten af verden, siger han.

Hvornår skal I have sorte tal på bundlinjen?
- Om fem år måske. det kommer an på, hvor aggressive vi bliver ved med at være. Det tager normalt fem til 10 år at bygge en global virksomhed. Bygger man en softwarevirksomhed på globalt plan, så er man drevet af at kunne skalere globalt. Kan man det, så er det ikke et problem, at bruge mange penge på produktet.

Minister kan gå foran
Kort før jul meldte transport-, bygnings og boligminister Ole Birk Olesen (LA) ud, at han vil sætte gang i en digitaliseringsstrategi, der skal gøre bygge- og anlægsbranchen bedre til at udnytte de nye digitale værktøjer. Det vil han for at undgå, at den fremgang, der er lige nu ikke bliver en sovepude.

For branchen har stadig en række udfordringer. To af dem er efterslæbet på produktivitet og manglende digitalisering.

Den udmelding falder i god jord hos Geniebelt-direktøren.

- Mange politikere har talt om, at Danmark skal være digital frontløber, men netop Ole Birk Olesen har mulighed for at gøre ved det. Staten er vores største bygherrer og derfor har han mulighed for at sætte handling bag ordene. I dag er det de private bygherrer, der er digitale frontløbere. Her kunne det offentlige godt gå med - der er mange penge at hente. Så jeg vil gerne se nogle konkretet tiltag, siger Ulrik Branner.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.142