23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Italiensk mama skal sikre tryghed på broprojekt

Italienske moderselskaber kan komme til at stille økonomisk garanti for konsortiet på Storstrømsbroen som en del af en opdateret kontrakt

Da Kammeradvokaten i sidste uge konkluderede, at der ikke var noget til hinder for at skrive kontrakt med det italienske konsortium, der vandt udbuddet på Storstrømsbroen, skete det med tilføjelsen "forudsat, at Vejdirektoratet er tryg ved konsortiets samlede økonomiske og tekniske formåen i lyset af Condottes situation".

For at sikre trygheden arbejder Vejdirektoratet med en mulighed for at få et af de italienske moderselskaber til at hæfte økonomisk for konsortiet, fortæller projektdirektør Erik Stoklund Larsen.

- Vi kigger på at indskrive moderselskabsgaranti i kontrakten, der indebærer, at eksempelvis Itineras (konsortieselskab, red.) moderselskab hæfter økonomisk, hvis der sker noget på Storstrømsprojektet. Men det er noget, vi skal drøfte med konsortiet, siger han.

I Danmark hæfter selskaber i konsortium for hinanden, og dermed ville Itineras italienske moderselskab i eksemplet indirekte komme til også at hæfte for de to andre selskaber i konsortiet.

Tæt på konkurs
Spørgsmålet om økonomien i det italienske konsortium på Storstrømsbroen er blevet aktuelt, efter det har været fremme, at en af virksomhederne i konsortiet, Condotte, er i store økonomiske vanskeligheder.

I forbindelse med en granskning af projektet udført af Kammeradvokaten kom det i sidste uge frem, at selskabet i Italien er under rekonstruktion på grund af en skrantende økonomi.

Regler er overholdt
Det første til, at transport-, bolig- og bygningsminister Ole Birk Olesen (LA) besluttede at udskyde kontraktunderskrivelse i to uger, der skal give konsortiet mulighed for at redegøre for, hvor det vil håndtere en situation, hvor en af virksomhederne må udgå af konsortiet.

Baggrunden for Kammeradvokatens netop overståede granskning havde i første omgang ikke noget med økonomi at gøre.

Kontrakten til en værdi på 2,1 mia. kroner skulle være underskrevet 19. december 2017, men forligskredsen bag projektet valgte at skubbe underskrivelsen til begyndelsen af 2018, da det i Fagbladet 3F kom frem, at to af virksomhederne, Condotte og Grandi Lavori Fincosit (GLF), var indblandet i en korruptionssag i hjemlandet.

Kammeradvokaten konkluderede i granskningen i sidste uge, at der ikke er faldet dom mod virksomhederne eller ledende ansatte, og reglerne i udbudsdirektivet er derfor overholdt. Alligevel er det muligt, at der bliver taget forbehold for de verserende sager i en revideret kontrakt på Storstrømsbroen.

Den kan komme til at indeholde en eksklusionsklausul, der vil indebære, at en virksomhed kan udelukkes fra projektet senere, hvis den bliver dømt for korruption.

Kontrakten vil også omfatte self-cleaning, så en virksomhed kan fortsætte på projektet ved at skille sig af med medarbejdere, der er dømt for korruption. I redegørelsen fra Kammeradvokaten fremgår det, at det italienske konsortium allerede har "principgodkendt" disse tiltag.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109|instance-web02